sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:72

הערות סיכום מיבנה היחסים בין שתי העידות כפי שהוצג כאן איננו ארעי ובן חלוף . הבידול האקולוגי משתרש עם הזמן . אין הוא רק תוצר של מדיניות ממשלתית - הוא נקבע גם במידה רבה על ידי העדפות אישיות וקבוצתיות . בדרך כלל חשים אשכנזים טוב יותר בין אשכנזים , ומזרחים-בין מזרחים . יש להניח שהמגמה תימשך להבא , כאשר הדור שנולד בתנאים אלה יראה אותם כמובנים מאליהם . הוא הדין לגבי חלוקת העבודה . חשוב להבחין שוב בין פירוש הנתונים מנקודת ראות של גישת ה"פערים" לבין פירושם כפי שהיצגנוהו כאן . גישת ה"פערים" טוענת שהמצב הוא כפי שהינו עקב נתוני התחלה נחותים של המזרחים עם הגיעם ארצה ; ברגע בו ישפרו את נתוניהם , יוכלו להתרומם מעל מעמדם הנוכחי ולהתפזר במערכת התעסוקתית כולה . הטעות של גישת ה"פערים" טמונה בהנחה שתהיה למזרחים הזדמנות נוספת להכנס לכלכלה הישראלית לאחר שיעברו תקופת מודרניזאציה . אין זה הולם עוד להתחיל היום את הדיון בשאלה העדתית כאילו מדובר בעולים מזרחים חסרי השכלה , הכשרה והון ונעדרי ערכים מודרניים וכיו"ב . כיום חייבים אנו להתחיל את הדיון במזרחים התופסים את העמדות הנמוכות במבנה התעסוקתי , המתגוררים בשכונות ועיירות שהן מזרחיות ברובן , החסרים הון או שליטה עליו , ואשר חלקם בניהול המערכת כולה קטן ביותר . אם אנו מתחילים את הדיון כך , הרי העתיד הנראה לעין אינו ורוד כפי שהוא עשוי להצטייר מנקודת הראות של '' פערים ; " ניסיונן של חברות קפיטאליסטיות אינו מורה על הסתברות גבוהה שקבוצה השייכת בעיקרה למעמד הפועלים תשנה את מעמדה בכללותו , או תגיע לצבירת הון משמעותית , ללא שינוי ראדיקאלי במערכת החברתית כולה . מיבנה היחסים בין שתי העדות כיום הוא מיבנה של תלות : העמדות הבכירות במיבנה התעסוקתי , השליטה על ההון , השליטה על המוסדות הפוליטיים , והיכולת לקבל את ההחלטות הקובעות את כיווני ההתפתחות העיקריים של החברה בכללותה ^ צויים בעיקר בידי אשכנזים . המזרחים הם ברובם חסרי הון , מספקים כוח עבודה זול , יחסית , בדרגים הנמוכים של הסולם התעסוקתי , ובעלי ייצוג מועט , יחסית , במסדרונות הכוח הפוליטי . ניתן לאמר , כי אספקטים מרכזיים של חייהם של רוב המזרחים - היקף התעסוקה , טיב התעםוקה , רמת החיים ובאופן כללי יותר הסיכויים והכיוונים של התפתחותם , תלויים בהחלטות המתקבלות בארגונים ומוסדות בהם תופסים אשכנזים את העמדות הבכירות . התפתחותם היא התפתחות תלוייה-היא תלוייה בתוכניות הפיתוח של ה"חברה" בכללותה - כאשר "חברה " זו מגולמת בערכים , שאיפות ודפוסי פעולה שהם אשכנזים בעיקרם . המזרחים מהווים פריפריה למרכז האשכנזי . לאור האמור לעיל , ניראה לנו כי יש להטיל ספק בהנחות המרכזיות של אסכולת ה"קליטה באמצעות מודרניזאציה" ביחס לעדתיות ועתידה בארץ . אליבא דאםכולה זו , העדתיות היא מורשת העבר , שתלך ותיעלם כתוצאה מחשיפה למודרניות . ההנחה היא שהעדתיות הינה תופעה ארעית וחולפת . גישה זו מדגישה את העבר , שממנו שואבת העדתיות , ואת העתיד , שבו תיעלם . כתוצאה מכך , היא מתעלמת מן ההווה , הנתפס כשלב מעבר בלבד . בניגוד לגישה זו , נראה לנו בי יש לשים את הדגש בהבנת העדתיות דווקא על ההווה , דווקא על תהליך ה"מו דרניזאציה" האמור , על פי הגישה של "קליטה באמצעות מודרניזאציה , " להביא

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help