sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:68

וגם לא קאטיגוריות מיקצועיות בדרגה גבוהה יותר . אופייה של ההגירה מן העיירות כבר הושפע מכך - בשנות הששים החלו העובדים המיומנים והמשכילים יותר לעזוב את העיירות ( ספילרמן וחביב , . ( 805 : 1976 התוכניות לעתיד אינן צופנות בחובן סיכויים רבים לעיירות הפיתוח . התוכנית הממשלתית לפיזור האוכלוסין לשנת 2000 חוזה התמקדות כלל ארצית בתעשיות עתירות הון ומדע . אלה דורשות צוותים בעלי מיומנות גבוהה וכן השכלה גבוהה . התוכנית אינה דורשת פיזור אוכלוסין טוב יותר , כלומר , שיפור חלקן של עיירות הפיתוח בכלכלה הלאומית ( ברוצקום . ( 280-277 .-1973 , בעוד שדפוסי ההשקעה והתיעוש של עיירות הפיתוח אינם מביאים יתרונות לתושבי העיירות , הם מעניקים טובות הנאה לקבוצות שבבעלותן נמצאים המפעלים . אין בנמצא מחקרים או מספרים לגבי דפוסי זרימת ההון לעיירות ומהן , מספרים שיאפשרו לנו לקבוע את מידת הניצול של העיירות , כלומר , באיזו מידה זורם הון רב יותר מתוכן מאשר אליהן . עם זאת ברור , שהעבודה בעיירות הפיתוח זולה יותר ( סקר בנק ישראל , ; 10 .-1970 ולמ"ם , סקר התעשיה והמלאכה , : 1972 טבלה . ( 18 ההכנסה הנמוכה יותר בעיירות הפיתוח נובעת לא רק מהעובדה שהתעשיות הממוקמות בהן הן אלה בהן משולם השכר הנמוך ביותר ( בתעשיות המתכת , האלק טרוניקה והתובלה משולמות המשכורות הגבוהות ביותר בישראל . ( על יסוד המספרים שפורסמו על ידי הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה ( סקר התעשיה והמ לאכה של , ( 1972 אנו מוצאים שהשכר הארצי הממוצע בתעשיות המזון ב 1972 היה 12 , 208 ל"י : השכר באיזור הצפון היה 11 , 547 ל"י ובאיזור הדרום 11 , 700 ל"י , בעוד שבאיזור תל אביב הוא היה 12 , 972 ל"י . בתעשיית הטכסטיל היה השכר הארצי הממוצע 12 , 400 ל"י : באיזור הצפון הוא היה 11 , 168 ל '' י , באיזור הדרום 12 , 871 ל"י ובאיזור תל אביב 13 , 300 ל"י . לבסוף , בתעשיות המתכת היה השכר הארצי הממוצע 15 , 175 ל"י : באיזור הצפון היה הממוצע 12 , 856 ל"י ובאיזור הדרום 12 , 307 ל"י , בהשוואה ל 16 , 412 ל"י באיזור חיפה ר 16 , 884 ל"י באיזור תל אביב . למשקיע בעיירות הפיתוח ובעיקר לתאגידים הגדולים , יש סיכויים להרוויח גם בדרכים אחרות . הממשלה המצוייה בלחץ פוליטי לספק תעסוקה לתושבי העיירות נותנת לאלה המוכנים להשקיע בהן תמריצים מיוחדים : הלוואות נו חות , רכישת מניות , או טובות הנאה המוענקות למפעלים אחרים של אותו תאגיד והממוקמים במרכז ( אהרוני , . ( 1976 נוסף לעיסקות "נקיות" כגון אלה , הצביע מבקר המדינה על עסקים '' טהורים" פחות : משקיעים פרטיים העבירו לא פעם , כחלק מהסכם ההשקעה שלהם עם הממשלה , מכונות מיושנות ממפעלים במרכז או בחו"ל למפעלים החדשים בעיירות הפיתוח . כך תרמו לכישלונם של המפעלים החדשים ובעת ובעונה אחת עשו רווח קל על חשבון הממשלה והעיירות . בפי תושבי העיירות יש גם סיפורים על מפעלים בדויים שהוקמו כדי לעמוד באורח רישמי בתנאי ההלוואות הממשלתיות , בעוד שהכסף עצמו הוכנס למפעלים כאיזורים המרכזיים של הארץ ( דו"חות של מבקר המדינה על תאגידים משנים שונות,- אהרוני , . ( 371-369 : 1976 אם נסכם את התמונה על עיירות הפיתוח , נוכל לומר שתיעושן פתר בעייה דחופה אחת שניצבה בפני הממשלה בתקופת העלייה ההמונית - אספקת תעסוקה לעולים החדשים . אולם , לא זו בלבד שלא הונח בסיס לאינטגראציה ולפיזור המוסדי של העולים , אלא שדפוסי התיעוש שנבחרו ביססו חלוקת עבודה בין

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help