sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

הפיתוח . " החרק לעידוד השקעות הון שונה כך ששלושה איזורים הוכרזו במועדפים ובהם ייהנו משקיעים מסיוע ממשלתי בצורות שונות ( זילברברג , . ( 34-33 : 1973 מקורות המידע השונים ביחס לזרימת ההון לאיזור ^ פיתוח מראים שהושקע שם סכום נכבד . המספרים שפורסמו על ידי מרכז ההשקעות , הגוף האחראי למשי כת הון לישראל והכוונתו , מראים שנר 1958 עד 1975 הופנו כ 50 ° / 0 מההלוואות שאושרו , לאיזורי הפיתוח . "הבנק לפיתוח התעשיה / ' שהוא המכשיר הממשלתי החשוב ביותר להכוונת הון תעשייתי , נתן 4 , 378 הלוואות למפעלים תעשייתיים בסכום של 3 , 602 מיליון ל"י בין השנים 1975-1958 ו 44 . 5 ° / 0 מהן הועברו לאיזורי הפיתוח ( אהרוני , ; 282 : 1976 זילברברג , : 1973 טבלה מס' , 35 ועמי . ( 82 המספרים מרשימים בהחלט . אילו אפשר היה להבין מתוכם שרבע מאוכלוסיית המזרחים בישראל קיבלה , באמצעות הממשלה , מחצית מההון המכוון על ידה לפיתוח תעשייתי , היה הדבר חיובי ביותר . אולם אם נתבונן במיבנה ההתפתחות התעשייתית בעיירות החדשות , נגלה שלמעשה היה לפיתוח התעשייתי אפקט של מתן תעסוקה למזרחים , בלא שחלוקת העבודה הכללית תשתנה ביסודה . להיפר - מדיניות הפיתוח של עיירות הפיתוח גרמה להעמקה ולהשרשה של חלוקת עבודה זו . ראשית , ההון שהופנה לעיירות הפיתוח אינו כה רב כפי שניראה הדבר ממבט ראשון . קשה מאוד להציג מספרים המראים איזה שיעור מהווים הסכומים שניתנו על ידי "הבנק לפיתוח התעשייה" מתוך כלל השקעות ההון שהופנו על ידי הממשלה , שכן ההון הממשלתי זורם באפיקים שונים והמספרים שפורסמו מופיעים בצורות שונות . עם זאת , יכולים אנו להצביע על דברים אחדים : ראשית , " הבנק לפיתוח התעשייה" הוא רק אחד - אם כי הגדול ביותר - מתוך חמישה בנקים , העוסקים בהשקעות הון בתעשייה ( ראה בן שחר ואחרים , . ( 42 : 1973 שנית , המספרים שהוצגו לעיל קשורים בעיקר בהשקעות בתעשייה : אין הם כוללים השקעות בחקלאות ; בשירותים ובתובלה . ולבסוף , הם אינם כוללים מקור חשוב ביותר של תמיכה כספית ממשלתית , דהיינו , הקרנות השונות לעידוד היצוא , שבשנות הששים המאוחרות ובשנות השבעים הגיעו לסכומים נכבדים ביותר ( ראה בנק ישראל , דו"חות שנתיים . ( נוסף על כך , אם נחלק את תקופת 25 השנים שאנו עוסקים בה לתת תקופות , נמצא שעד שנות הששים הופנו מרבית השקעות הממשלה לאיזור החוף , כלומר , לאיזור-המרכז ( זילברברג , . ( 52-51 : 1973 אפילו בשנות התיעוש המהיר , היא תקופת ההשקעות הגבוהות בעיירות הפיתוח , הופנו יותר מ 60 ° / 0 של ההשקעות שלא היו מותנות גיאוגרפית ( כגון : מכרות , מינרלים וכר ) לאיזור החוף המרכזי ( סקר בנק ישראל , . ( 1970 יתר על כן , באותן שנים עצמן , היה החלק שקיבלו איזורי הפיתוח מתוך ההשקעות הכוללות , נמוך יותר מחלקם בגידול האוכלוסיה ( משרד ראש הממשלה , . ( 281-280 : 1968 לאחר 1965 עברה על עיירות הפיתוח תקופת קיפאון כלכלי , דהיינו , שיעור פוחת של השקעות . בשנים 1972-1966 חלה ירידה בהשקעות שהופנו לעיירות הפיתוח בשל השיעור הגבוה יותר של השקעות שהופנו לייצור ביטחוני וכן בשל מדיניות העידוד למפעלים המכוונים לייצוא . הלוואות ואשראי לעיירות הפיתוח ניקשרו בהתחייבות לייצור מוגבר לשם ייצוא ( זילברברג , . ( 103-102 : 1973 לאחר , 1967 עם כיבושם ויישובם של שטחים חדשים מצאו עיירות הפיתוח את ^ עצמן מתחרות באלמנט חדש : ההתנחלויות בשטחים המוחזקים . מתחרה נוסף חדש

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help