sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

בת הבעלים והמנהלים של הכלכלה הישראלית באופן ישיר וברור , אך אין זו התמיכה היחידה לה זוכה שיכבה זו מן הממשלה . תמיכה נוספת נובעת מן ההוצאות הממשלתיות על שירותיי הרווח ה , כגון החינוך , הסעד והבריאות . הדברים אמורים כאן לא רק לגבי השיכבה הצרה של בעלי המפעלים והחברות בישראל ומנהליהם , אלא במעמד הבינוני והגבוה בכללותו , שהוא אשכנזי ברובו . אמנם שירותי הרווחה הינם אוניברםאליסטים בעקרון , ולעתים קרובות מיועדים לתועלתם של המעמדות הנמוכים יותר , אולם בדרך כלל נהנים מהם בני המעמדות הגבוהים יחסית יותר , מכיון שיש להם התנאים המוקדמים המבטיחים הפקת תועלת מירבית משירותים אלה . כך , למשל , מוצא סקר מפורט על השפעת מדיניות הרווחה על חלוקה מחדש של הכנסות בישראל שנערך ב 969-1968 ^ שהסובסידיות לבריאות ולחינוך מהוות הכנסה נוספת למשפחות מהמעמד הגבוה - שהיו משתמשות בשירותים אף ללא הסובסידיות - בעוד שעבור בני המעמדות הנמוכים יותר , התוצאה היא שינוי בדפוסי הצריכה ( אבנימלך , . ( 12 : 1974 בהתייחסות ספציפית לחלוקת הסובסידיות בין מזרחים לבין אשכנזים , מצאה המחברת שאם לוקחים בחשבון את גודל המשפחה ואת רמת ההכנסה , מסתבר שמשפחות שמוצאן מאסיה ומאפריקה מקבלות סובסידיות נמוכות יותר מאשר משפחות אחרות באותה רמת הכנסה ובגר דל שווה של משפחה , תופעה אותה היא מייחסת לשיעורי הלימוד הנמוכים יותר בקרב המזרחים ( שם : . ( 13 בידול אקולוגי מאפיין מרכזי נוסף של היחסים בין מזרחים ואשכנזים הוא הבידול האקולוגי בין שתי הקבוצות : דהיינו , העובדה שבני כל אחת מן הקבוצות גרים , במידה רבה , ביישובים או בשכונות נפרדות . הבידול האקולוגי נובע , הן מהמדיניות של יישוב העולים ופיזור האוכלוםיה בשנות החמישים והשישים והן מהבחירה הפרטית של בני הקבוצות השונות . משמעותו של הבידול האקולוגי טמונה בעובדה שחלוקת העבודה בתנאים כאלה מקבלת צביון נוסף של דפוסי תקשורת מבודלים , של מגע חברתי מבודל ושל מרחק , המאפשרים את התהוותה וקיומה של ההרגשה מצד שתי העדות שהן מהוות ישויות חברתיות נבדלות למעשה או בכוח . מנקודת ראות זו יש לראות את הדפוס המתהווה של בידול אקולוגי בין מזרחים לבין אשכנזים בישראל . הדפוס הברור ביותר של הבידול הוא זה הקיים בין הערים הגדולות לבין עיירות הפיתוח הממוקמות בעיקר באיזורים פריפריים . מרבית האשכנזים מתגוררים בערים הגדולות ואילו המזרחים מהווים את רוב האוכלוסיה בעיירות הפיתוח . עיירות אלה , שהוקמו בין השנים 1964-1952 קלטו חלק ניכבד מהעולים של אותן השנים , כחלק מהמדיניות הממשלתית של פיזור האוכלוסין . עיירות אלה מורכבות כיום ברובן המכריע ממזרחים . יותר מ 90 % של התושבים ילידי חוץ לארץ בעיירות אופקים , שלומי , נתיבות וחצור , וכן 60 ° / 0 של התושבים ילידי חוץ לארץ באשדוד , באשקלון ובעכו , הינם מזרחים ( ברמן , . ( 1976 לכל הקבוצות המזרחיות יש ייצוג יתר בעיירות הפיתוח , בהשוואה לערים ולפרברים המרכזיים . שיעור ייצוג היתר של הצפוךאפריקאים - כלומר , המרוקאים , האלג'יראים והטוני

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help