sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:54

חים , היו בפריפריה של המערכת הקפיטאליסטית העולמית ושניכנסו לתהליכי תיעוש ופיתוח טכנולוגי מדעי באותו זמן , לערך , ולכל היותר דור אחד מוקדם יותר . שנית , הוסוותה העובדה שהחברה היישובית לא עמדה - כפי שראינו במהלך העבודה - בדרגת פיתוח דומה לזו של חברות המרכז במערכת הקפיטאליסטית העולמית . שלישית - וחשוב מכל - הוסוותה העובדה שהמודרניות של האשכנזים מתאפשרת והולכת , מתממשת והולכת הודות לעלייתם של המזרחים ה"מסורתיים" המספקים את כוח העבודה הנחוץ לפיתוח הכלכלי המזורז . ממש באותן שנים בהן הפכו מזרחים לפועלים חקלאיים שכירים עונתיים , לפועלייביניין פשוטים ולפועלי ייצור בלתי מקצועיים בתעשייה , הפכו אשכנזים ותיקים - וחלק גדול מן העולים החדשים - למנהלי עבודה , לפועלים מקצועיים בעלי קביעות , לפקידים עובדי "צווארון לבן" ולבעלי מפעלים קטנים ובינוניים . השיפור במעמדם , והדרישות שנבעו מן הפיתוח המואץ , איפשרו לבניהם ללמוד בתיכון ובאוניברסיטה ולהפוך לטכנאים , מהנדסים , כלכלנים ופקידים בכירים העומדים בראש המערכת הכלכלית , המדינתית , המדעית והטכנולוגית . דהיינו - המערכת האידיאולוגית , אשר מיקדה את הדיון במאפייניהם של המזרחים , עזרה להעלים את העובדה ש"מודרניותם" של האשכנזים אינה חלק ממורשתם ההיסטורית מימים ימימה , אלא מערכת דפוסי פעולה המושגת , במידה רבה , הודות למיקומם של המזרחים בתהליך הפיתוח הכלכלי - מיקום שיוחס , כאמור , ל"מסורתיות '' שלהם . הניתוחים והתיאורים הסיחו את הדעת מנקודות הקישור הקונקרטיות שבין העולים המזרחים והוותיקים האשכנזים . העולים הם ה"מםורתיים , " "עשוקי התרבות , " ה"פרימיטיביים , '' והוותיקים הם ה"מודרניים , " בעלי "הייעוד החברתי . " בנקודה זו של תוויות מופשטות נעצר הדיון . הקורא או המאזין נשאר עם סטריאוטיפים המרחפים בחלל חברתי . הוא מנוע מלראות שהגורמים השונים ניפגשים למעשה בדפוס שיטתי של שליטה ותלות . המיפגש בין ה"מםורתי" וה"מודרני" הוא המיפגש בין המעסיק והפועל ; הפעיל המפלגתי והמצביע הפוטנציאלי ; המובטל ומזכיר לישכת העבודה , תושב המעברה ופקיד הסוכנות,- תושב עיירת הפיתוח וראש המועצה ; המורה והתלמיד . היעדרה של קונקרטיזאציה זו אינו מיקרי . הוא מסיט את תשומת הלב מקיומה של מערכת יחסים תלותית שיטתית , וכתוצאה מכך , מחליש את הסיכוי כי תעלה דרישה לשינוי יחסים אלה כתנאי לפיתרון "בעיות הקליטה . " דרך נוספת לטישטוש היסוד הדיפרנציאלי בתהליך קליטת העלייה היתה הסטת הדיון לרמה "סובייקטיבית . " הדיון היתמקד ברגשותיהם ותפיסותיהם של העולים מתוך הנחה , שהיתה לעיתים קרובות בלתי מוצהרת , כי תפיסות אלה אינן תואמות את המציאות , אלא הן פרי עולמם הסובייקטיבי של העולים . דוגמא לכך היא ההתעלמות בניתוחים הסוציולוגיים מהעובדה , כי עבור רבים מהעולים המזרחים היתה העלייה לארץ כרוכה בירידה מוחלטת ברמת החיים ובתנאי החיים , בתנאי המגורים , בתעסוקה או בתזונה . ההתייחסות היחידה לאיזרשהיא "ירידה" היתה במושגים סובייקטיביים - שינוי במעמדם של העולים ביחס ליתר האוכלר סיה , שגרם להם להרגיש כאילו חלה ירידה של ממש במעמדם . לא זו בלבד שקביעה זו לא היוותה תיאור מהימן של מה שקרה , אלא היה בה גם זילזול בעולים בעצם ההנחה , שלא יתכן כי בארצם ה"עשוקה" היה להם טוב יותר מאשר במעברה , בערים הנטושות , בכפרי העבודה או בעיירות הפיתוח . היו גם זילזול והתנשאות בטענה , כי האדם עצמו אינו מסוגל להבחין בין הרמה הסובייקטיבית והאו

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help