sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

תהליכי הקליטה הוצגו , אם כן , הן על ידי הסוציולוגים והן על ידי ההנהגה הפוליטית , כתהליכי הישתנות שחייבים לעבור העולים המזרחים . בעקבות הישת נות זו יוכלו אלה "לתפוס את מקומם" במערכת החברתית , שעמדה וחיכתה להם , כביכול . התהליך כולו הוצג כתהליך חסר סתירות וחסר יחסים אנטאגוניסטיים . ישנם כאלה אשר יעמדו בו בהצלחה ויגיעו לסוף הטוב - "מיזוג , " "אינטגראציה" או - בלשון הסוציולוגים - "פיזור מוסדי , " ויש כאלה שיתקשו , והם "הסוטים . " בכל מקרה הם אלה שצריכים להשתנות . טישטוש זה של אי השיוויון ההולך ומתגבש נעשה בצורות רבות . אחת הדרכים החשובות ביותר היתה מיקוד התיאור והניתוח במסגרות כלליות , שהוצגו כמסגרות בלתי אנטאגוניסטיות . הסוציולוגים לקחו כיחידת הניתוח שלהם את "החברה הישראלית" ולא את הקאטיגוריות האנטאגוניסטיות בתוך החברה , כגון קבוצות עדתיות , מעמדות וכר . הכלכלנים דיברו על "צמיחת המשק" או "הענף" ולא על הגורמים אשר הושפעו בצורה דיפרנציאלית מצמיחה זו . ההנהגה דיברה על "המדינה" כמסגרת אוניברסאלית המתייחסת מעצם טיבעה באופן שווה לכל הניכללים בתוכה . באופן זה ניתן היה להניח איזה שהוא "כלל" אשר יעדיו נהפכים , על ידי תרגיל הגדרתי , ליעדיהם של כל אלה הכלולים בתוכו . כתוצאה מכך ניתן היה לפתח ניתוחים על פי קריטריונים של "טובת המדינה , " "צרכי המשק , " או "פונקציות חברתיות , " ולהוציא מכלל דיון את המקום המרכזי אותו תפסו אינטרסים סותרים . טישטוש זה של ניגודים חברתיים שירת , בראש ובראשונה , את אלה שהיו מעוניינים בהמשך המצב הקיים , מפני שקידם את האינטרסים שלהם . דרך חשובה נוספת לטישטוש תהליך הדיפרנציאציה מצוייה בהסבר שניתן לבעיות הקליטה של העולים המזרחים . באופן עיקבי ביותר התמקד "הסבר" זה אך ורק באיפיונים של העולים עצמם - כפי שניתפסו על ידי המנהיגים והחוקרים - ולא ביחסים בין העולים המזרחים לבין גורמים אחרים במערכת . כתוצאה מכך , הוצגו העולים כ"אשמים" במצבם וכל עול השינוי הוטל עליהם . העובדה כי מצבם היווה חלק ממערכת יחסים הוצאה מכלל דיון . גישה כזו נמצא בעבודתה של רבקה בר יוסף על המרוקאים , ( 1970 ) שנכתבה בעקבות אירועי וואדי סאליב . גם היא ראתה את שורש בעייתם של המרוקאים באיפיונים שהם "הביאו איתם . " בין יתר הדברים , היא "זיהתה" את האיפיונים הבאים : ניתוק מהתנועה הציונית , אי הבנה לגבי טיבעה של התנועה הלאומית , חוסר הכרה של הליכים דימוקרטיים וכיו '' ב . היא פטרה עצמה מכל התייחסות למבנה הכלכלי והפוליטי שבו היו מצר יים בחיפה של שנות החמישים , ולקיומה של שיכבה כלכלית ופוליטית שניבנתה על בסיס נחיתותם ותלותם של העולים המזרחים . מיקוד הייון הציבורי בשאלת "הקליטה , " ומאוחר יותר "צימצום הפערים" של מזרחים , על תכונותיהם וכישוריהם , וההתעלמות משאלת אופי מערכת היחסים הנוצרת והולכת בין המזרחים לבין האשכנזים , הוציאה את אלה האחרונים מכלל חקירה וניתוח . האשכנזים הסתתרו מאחורי המושג "החברה הישראלית , " וכיוון שזו ניתפסה כמודרנית ומתקדמת , הוצגו האשכנזים כמגלמים את ערכי המודרניות , התעשייה המתוחכמת , הטכנולוגיה , המדע , הדימוקרטיה וכיו"ב . העמדת הדברים בצורה כזו היסוותה חלק מן התהליכים ההיסטוריים הממשיים וכך תרמה לעיצוב וחיזוק חלוקת העבודה העדתית . ראשית , הוסוותה העובדה שרוב האשכנזים בישראל באו ארצה מחברות שבדומה לארצות המוצא של המזר

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help