sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:52

אלה , בעיקר מבין יוצאי ארצות אסיה ואפריקה , טרם התגשמה . הוא הדין לגבי עולים ממוצא nr אשר עלו בתקופות מאוחרות יותר . הסיבות לכך נעוצות במידה רבה ברקען הכלכלי חברתי דימוגרפי של עולים אלה,- טרם עלייתם הם היו בקרב עמים שבהם רב הפיגור התרבותי טכנולוגי , ולפיכך גם בין יהודים אלה היתה ההשכלה והמיומנות המקצועית נמוכות , חסרה התמצאות בטכנולוגיה של המאה העשרים , רמת חייהם היתה נמוכה וגדול היה ריבוי הילדים ובהתאם לכך רב מספר הנפשות למפרנס . לגבי עולים אלה בעיית ההשתלבות היתה כראש ובראשונה בעייה של מודרניזציה חברתית ולאו דווקא הבעיות הנובעות מהגירה מארץ לארץ . השינויים בהשכלה ורכישת מקצוע ברמה גבוהה וכן בהתנהגות דימוגרםית הם שינויים איטיים . הם ודאי לא יוכלו לקרות בדור העולים הראשון . אולם היום כבר ברור שבעיות אלה עברו בירר שה במידה רבה גם לדור השני . לכן על אף התקדמות ניכרת ברמת החיים נשאר עד היום הזה פער גדול בין קבוצות עולים אלה לבין הוותיקים והעולים החדשים יוצאי אירופה אמריקה , ברמת החיים , בהשכלה , וברמתם המקצועית" ( שם : . ( 299 ההנחות והמושגים אשר שלטו במדעי החברה הוזכרו ממש באותו אופן בדיברי המנהיגים הפוליטיים . גם אלה הניחו שהחברה הישראלית בטרם העלייה ההמר נית היתה חברה מוגדרת ומגובשת , השאור שבעיסה של העם היהודי , כדברי שר החינוך ב : 1953 " עם קום המדינה מנה היישוב בארץ ששים רבוא ויותר , ואולם המרץ היצירתי הלאומי , העוצמה החברתית הרבה שהיתה גנוזה בו , לא היו כלל וכלל ביחס למספרו , מפני שהיישוב בארץ התגבש מיסודות שהיתה בהם מתיחות יהודית מאכסימלית , שהיתה בהם הרגשת ייעוד , והם היו מושרשים במורשת הדורות של תרבות יהודית ... דמותו של אדם בישראל עוצבה בדורות אלה מתוך הרגשת ייעוד של דורות , מתוך היאבקות מתמדת שבה נשארו רק החסונים ביותר , האיתנים ביותר מבחינה נפשית , המיועדים מבחינה חברתית" ( דברים בכנסת בהצגת חוק חינוך ממלכתי . דינור , : 1968 . ( 27 לחברה נבחרת זו הגיעה העלייה ההמונית - " חלק גדול של העולים באים אלינו ללא ידיעת אלפא ביתא , ללא סימן של חינוך יהודי או אנושי . שניים גרמו לכך : הזמן והמקום . הם ילידי תקופת חורבן והרס בעולם , תקופת מלחמות העולם וירידה חומרית ורוחנית הכרוכה בהזדעזעות מוסדות תבל , והם יוצאי ארצות חשוכות , נידחות , מדוכאות ועשוקות" ( מדיברי בן גוריון ב 1950 בפני הפיקוד הבכיר של צ . ה . ל . בן גוריון , . ( 34 : 1964 בעלייה זו , על פי כל מנהיגי התקופה , "גנוזים" הכוחות החלוציים של הוותיקים . תפקיד "החברה הקולטת , " הוא להוציא כוחות אלה מגניזתם , "להנחיל" לעולים את ערכי החברה הקיימת ואז יוכלו גם אלה להשתבץ בקיים . כפי שאמר בן גוריון בהמשך דבריו'' הקליטה הרוחנית של עלייה זו , מיזוגה ועיצובה , הפיכת אבק אדם זה לאומה תרבותית , יוצרת , עצמאית ונושאת חזון - היא מלאכה לא קלה , וקשייה אינם קטנים מקשיי הקליטה המישקית . נדרש מאמץ אדיר , מוסרי וחינוכי , מאמץ מלווה אהבה עמוקה וטהורה לאיחוד נידחים אלה , להנחיל להם את נכסי האומה וערכיה , לנטוע גלויות מרוחקות ועשוקות אלה בתוך חברתנו , תרבותנו , לשוננו ויצירתנו , לא כגומלי חסדים - אלה כשותפי גורל" ( שם : שם . (

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help