sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

תיכון ולמבוגרים , וכן התפתחות מערכת החינוך האוניברסיטאי , הן מבחינת מספר המוסדות והן מבחינת מספר הלומדים והמלמדים . הגידול במערכת החינוך נבע בראש ובראשונה , כמובן , מהגידול באוכלוסיית התלמידים . מישקלם של המזרחים בגידול זה גדול ביותר , הן בגללמישקלם הגדול בעלייה ההמונית , והן בגלל השיעור הגבוה של גילאים צעירים בקירבם . אולם מבחינת המועסקים סיפק הגידול במערכת החינוך מקומות תעסוקה חדשים ורבים בעיקר לאשכנזים . מתוך נתונים של סקרים מיוחדים של הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנות החמישים עולה כי במשך רוב העשור היוו מזרחים פחות מ 10 ° / 0 מכלל המורים במוםדות החינוך , כולל בתי מדרש למורים וגננות : בשנת 1953 היוו 1 . 1 ° / 0 ו ( למ"ס , : 1955 לוח , ( 5 בשנת 9 . 2 ° / 0 - 1956 ( למ '' ס , תשי"ז : לוח , ( 104 בשנת , 8 . 7 ° / 0 - 1958 בשנת , 8 . 8 ° / 0 - 1959 בשנת 9 . 5 ° / 0 - 1960 ובשנת 1961 10 . 4 ° / 0 - ( למ '' ס , תשכ"ה : לוח . ( 93 ייצוגם של המזרחים בין המורים ירד ככל שעלתה הרמה ההירארכיה של מוסדות החינוך . בבתי הספר התיכוניים , המקצר עיים והחקלאיים היוו מזרחים רק כ 3 ° / 0 עד 5 ° / 0 מכלל המורים . בבתי המידרש למורים היוו רק כ 2 ° 0 / מכלל המורים . רק בבתי ספר לנערים עובדים היה ייצוגם גבוה במיוחד - למעלה מ 20 אחוז מכלל המורים ( ראה הסקרים הנ"ל . ( באשר לניהול ופיקוח קיימים נתונים ביחס לשנת 14 . 3 ° / 0 . 1953 מבין המנהלים והמרכזים בבתי הספר היסודיים , ר 27 % מן המנהלים והמרכזים בבתי הספר לנערים עובדים , היו מזרחים - ייצוג גבוה במיקצת מן הייצוג בכלל המורים . לעומת זאת היו רק 2 מתוך 67 מנהלים ומרכזים של בתי הספר התיכוניים מזרחים . לא היו מנהלים ומרכזים מזרחים כלל בבתי הספר המיקצועיים , החקלאיים ובבתי המידרש למורים וגננות ( למ"ם , : 1955 לוח . ( 52 ייצוגם של המזרחים היה נמוך בערים הגדולות וגבוה במקומות יישוב בהם רוב האוכלוםיה מזרחית . נתונים משנת 1956 לגבי בתי הספר היסודיים מראים , כי בעוד המזרחים היו 11 . 2 ° / 0 מכלל המורים , היה ייצוגם בירושלים , תל אביב וחיפה 4 . 0 ° / 0 , 6 . 2 ° / 0 ו . 2 . 2 ° / 0 לעומת זאת , היוו המזרחים 21 . 4 ° / 0 מכלל המורים היסודיים במושבות כפריות ומושבים פרטיים , 30 . 5 ° / 0 במעברות עצמאיות וכפרי עבודה ו 31 . 0 ° / 0 במושבי עובדים ומושבים שיתופיים ( למ"ס , תשי"ז : לוח * . { 128 מעניין להוסיף כאן כי בעוד מקצוע ההוראה בכללו - בעיקר בגנים ובבתי הספר היסודיים - הפך במרוצת השנים לנתון יותר ויותר בידי הנשים , היוו הגב רים רוב בקרב המזרחים . כך , לדוגמא , בשנת , 1961 כאשר היו 60 ° / 0 מכלל המורים נשים , בקרב המזרחים היו 66 " /» מן המורים גברים ( למ"ם , תשכ"ה : לוח . ( 93 מקור השוני המיני בייצוג העדתי נעוץ , בראש ובראשונה , בדפוסי ההישתתפות בכוח העבודה של גברים ונשים מזרחים , אולם אין ספק שבנתונים אלה משתקפת גם חלוקת העבודה העדתית הכללית שהתפתחה באותן שנים בארץ : מקצוע שכבודו מצוי בירידה מתמדת בין האשכנזים -ראיה לכך אחוז הנשים הגדל והולך - הינו אפיק ניוד מכובד עבור מזרחים - וראיה לכך האחוז הגבוה של גברים מזרחים . * שיעור המזרחים בקרב עובדי '' שירותי חינוך" עלה ; a 1 7 . 4 % ב 1961 ( ילידי אסיה ואפריקה ) ל 26 . 98 ° / 0 ב 1972 ( ילידי הארץ ועולים . ( עם זאת יש לזכור כי שיעור השתתפותם הכולל של מזרחים בכוח העבודה היהודי עלה מ 29 . 7 % ב 1961 ל 40 ° / 0 ב 1972 ( מנתוני מיפקד , 1972 עיבוד מיוחד . (

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help