sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

חוזק אם קיימת אבחנה גופנית חיצונית , כגון צבע עור , בין בני שתי הקבוצות הנדונות . חלוקת העבודה שהתפתחה בבריטניה הביאה לכך שהמרכז האנגלי מאופיין על ידי מערכת תעשייתית מורכבת ומגוונת המווסתת ומנהלת את עצמה , בעוד הפריפריה הקלטית מאופיינת על ידי פיתוח תעשייתי מוגבל ומצומצם , המווסת ומנוהל על ידי המרכז . כתוצאה מכך נוטה העושר להתרכז אצל האנגלים , בעוד הקלטים חותרים לשווא להתקרב לשוויון . מניתוח זה מגיע הכטר למסקנות באשר לאפשרויות של פעולה קולקטיבית מצד הקבוצה הפריפרית . הוא טוען כי במידה וחלוקת העבודה הביךעדתית מבוססת על הבדלים תרבותיים בולטים , "קיימת האפשרות שהקבוצה מיעוטת הזכויות תפגין בבוא העת ... את תרבותה שלה כשווה או כעולה על זו של המרכז שהוא רב זכויות יחסית . דבר זה עשוי לסייע לה לראות את עצמה כ"אומה" נפרדת ולחתור לעצמאות" ( הכטר , . ( 10 : 1975 במצב כזה עלולה שאיפת הקבוצה השלטת להביא להומוגניות ולליכוד פנימי בחברה להיבלם "על ידי כיסופיה של הקבוצה הפריפרית לעצמאות ממצב הניראה לה כמצב של ניצול" ( שם : שם . ( הכטר מצביע על הבדלים יסודיים בדרך ראיית ההתפתחויות האפשריות בין גישת התלות , בה הוא משתמש , לבין גישת ה"מודרניזאציה " הפונקציונאליסטית . בעוד גישת המודרניזאציה חוזה ירידה באי השוויון הכלכלי בין שתי הקבוצות הנדונות , חוזה גישת התלות את המשך קיומו ואף את התגברותו,- בעוד גישת המודרניזאציה חוזה טמיעה תרבותית של הפריפריה , צופה גישת התלות את הבלטתה וטיפוחה של תרבות זו על ידי חברי הקבוצה ; לבסוף - בעוד גישת המודרניזאציה טוענת כי אין כל קשר הכרחי בין בידול עדתי לבין עימותים פוליטיים , טוען הכטר כי ההבדלים הביךעדתיים באים לידי ביטוי גם במישור הפוליטי ( שם : שם . ( מתוך כל האמור לעיל , נראה שגישת התלות מעלה מספר שאלות עקרוניות באשר להבנת היחסים בין מזרחים ואשכנזים בישראל . ראשית עולה שאלת ההתייחסות ל"חברה" הישראלית כיחידת-ניתוח . כזכור , מציבים הפונקציונאליסטים כהנחת יסוד את עצם הדבר שאותו יש לחקור , דהיינו - את מידת הגיבוש וההומר גניות של החברה . הפלוראליסטים אינם מציעים ניתוח אלטרנאטיבי , אלא , בעיקר , דרך למדידת הגיבוש הפנימי . לעומת זאת מציעה גישת התלות , ראשית - להתמקד בניתוח התהליכים ההיסטוריים הקונקרטיים של התהוות המסגרות ה"חברתיות , " בהנחה שמהות ה"חברה" משתנה מדור לדור וממקום למקום בהתאם להתפתחויות במערכת העולמית הקפיטאליםטית , ולמיקום החברה בתוכה . שנית , מעלה גישת התלות ספיקות ביחס להנחת היסוד של גישת ה"קליטה באמצעות מודרניזאציה , " דהיינו , שהמזרחים מצויים עתה בתהליך של מודרניזאציה שיגרום לכך שהם ידמו לאשכנזים בקווי איפיון אישיים ובמיקומם החברתי . תהליך המודרניזאציה הוא תהליך של פיתוח בלתי שוויוני , ולא תהליך של "למידה . " אין המזרחים מצויים כיום בתהליך של "למידה" כשהם מנותקים מהתפתחויות היסטוריות קונקרטיות . ה"למידה" נעשית בנסיבות היסטוריות ספציפיות ביותר , החייבות להשפיע על התוצאה הסופית של ה"לימודים . " החיים החברתיים אינם מניחים לקבוצה שלימה שהות לשבת בניחותא וללמוד על מנת להכנס , מאוחר יותר , למשחק החברתי במקום וברמה המתאימים לה . לכן אין

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help