sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

הפלוראליסטים טוענים כי ברוב החברות הרב עדתיות או הרב גזעיות בנות ימינו פועלות הקבוצות השונות במשותף בתחום אחד , לפחות , של חיי החברה - התחום הכלכלי , למשל- דבר המאפשר להתייחס אליהן כאל "חברה , " אך בתחומים אחרים הן פועלות בניפרד . הדוגמא שאותה מביאים אנשי גישה זו לעתים קרובות היא זו של חברה בה פועלות שתי קבוצות עדתיות או יותר במשותף בתחום הפולי טי והכלכלי - שיתוף שהוא תוצאה של כפייה צבאית וכלכלית מצד אחת הקבוצות - אך ברזמנית הן מקיימות מערכות נפרדות בתחומי המשפחה , החינוך , הדת , התרבות וכיו"ב . בתחילת דרכם טענו בעלי גישה זו כי קיימת אבחנה ברורה בין חברות פלו ראליות לחברות לא פלוראליות ( הומוגניות מבחינה עדתית . ( מאוחר יותר העדיפו לדבר על דרגות של "פלוראליזם , " באומרם כי האבחנה החשובה למעשה היא בין חברות פלוראליות במידה רבה או פחותה . כתוצאה מכך הושקע המאמץ המחשבתי העיקרי של הגישה בנסיון לפרט את "מימדי הפלוראליזם , " ובמחקרים המנסים להשוות חברות שונות על פי מימדים אלה . הבעייה המרכזית של הגישה הפלוראליםטית היא , שאסכולה זו לא פיתחה ניתוח חברתי מלא ומקיף . בעלי הגישה דוחים את ההגדרה הפונקציונאליסטית של ה"חברה '' המטעימה מידה גבוהה של הסכמה ותיאום פנימיים . דחייה זו מאפשרת להם , אמנם , לשים דגש רב יותר על תופעות כגון כפייה , שליטה , ניצול כלכלי וקונפליקט , אך אין היא מובילה לניתוח ולהגדרה אלטרנאטיביים של ה"חברה . " אין הפלוראליסטים יכולים לומר לנו מהו הדבר המגדיר יחידה חברתית כ '' חברה" - ולו גם "חברה פלוראלית" - מעבר לאיפיון ההגדרתי המינימאלי של שיתוף בתחום אחד של החיים החברתיים . הפלוראליסטים לא פיתחו כלים עצמאיים כלשהם שבעזרתם יוכלו לנתח את תהליך התהוות המצב הפלר ראלי , את השינויים המיבניים העוברים על כל אחת מן הקבוצות המעורבות ואת הדינאמיקה של יחסי הגומלין ביניהן . הניתוח הפלוראליםטי מתחיל בנקודה ההיסטורית שבה כבר קיים המצב הפלר ראלי . מצב היסטורי זה , הוא המאפשר את דחייתה של ההשקפה הפונקציונאליס טית לגבי מהותה של "חברה . " מנקודת מוצא זו אין הם פונים , כפי שמתבקש , לפיתוח הגדרה חדשה של ה"חברה . " במקום זאת הם ממציאים דרך למדידת מידת ה"חברתיות " של קהילות שונות . אי לכך , הפלוראליזם אינו אלא הגדרה מעשית ובת מדידה של מושג ה"חברה" הפונקציונאליםטי - ככל שה"פלוראליזם " גבוה יותר , כן פוחתת מידת ה"חברתיות ; " ככל שה " פלוראליזמ " נמוך יותר , כן גבוהה יותר ה"חברתיות . " דבר זה משתקף היטב במחקרו של סמוחה על ישראל . ( 1978 ; 1973 ) ממוחה מציין שהחברה הישראלית מאופיינת על ידי שלושה סוגים של יחסים פלוראליס טים : בין יהודים לערבים , בין אשכנזים למזרחים ובין יהודים דתיים וחילוניים . הוא מפרט מדדים שונים המאפשרים לו לקבוע את דרגת הפלוראליזם של החברה הישראלית בכל אחד מן הצמדים הללו . הוא גם עורך השוואה בין שלושה תחומי הפלוראליזם , ומגיע למסקנה כי רמת הפלוראליזם הגבוהה ביותר קיימת ביחסים בין יהודים לערבים , בעוד שהפלוראליזם המאפיין את היחסים בין אשכנזים ומזרחים מצוי בירידה , הן ברמתו והן בהשלכות הפוטנציאליות שלו .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help