sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

הגישה שאנו דנים בה בשם "פערים . " מושג זה שגור כיום , כידוע , בפי כל מי שדן בבעייה העדתית . בעלי גישה זו מודדים "פערים" בין בני שתי העדות בתחומים שונים - הישגים חינוכיים , רמת הכנסה , ייצוג פוליטי וכיו"ב ( בר יוםף ופדן , ; 1964 ליםק ; 1969 , קלינוב מלול . ( 1969 / מושג "הפערים" משקף את האמונה שתהליך ה"מודרניזאציה" סופו להביא לדימיון ולשיוויון מלא בין שתי העדות . הוא מאפשר לעקוב אחר התהליך שלב שלב ושנה שנה . אך הוא משמש לא רק למדידת שיעורי ה"מודרניזאציה" - הוא מאפשר לבעלי גישה זו הן להסביר את גילויי אי שביעות הרצון והמחאה מצד מזרחים " ) הפערים עדיין גדולים ( " והן למתוח ביקורת על מאמציה הבלתי מספיקים של הממשלה ל"צימצום הפערים . " בעלי גישה זו מכירים בעובדה שייתכן כי תהליך ה"מודרניזאציה" לא יוכתר בהצלחה מלאה , כלומר - ייתכן שעלולים להישאר כיסים שבהם תתמםד , לדוגמא , " תרבות עוני . " אולם באופן כללי מניחים הם כי המאמץ יצליח . רוב הסוציולוגים המשתייכים לגישה זו מודעים לכך שהתהליך יהיה מלווה בתיסכול ובמחאה . אולם הדיעה היא , שהואיל והן האשכנזים והן המזרחים מכירים בצורך בשילוב ובאינטגראציה מלאים , לא תתבטא המחאה לעולם בהטלת ספק בהנחות היסוד של "החברה הישראלית" או בקריאת תגר על המיבנה הבסיסי של היחסים בין שתי הקבוצות ( ליסק , ; 1969 בר יוסף . ( 1974 , אשר לעדתיות - אנשי גישת ה"קליטה באמצעות מודרניזאציה" רואים בה מורשת תרבותית היסטורית , צורה קדם מודרנית של ביטוי קולקטיבי . ההנחה היא , שככל שנחשפת העדתיות למודרניות , כן היא נחלשת ומתכלה . לפיכך אין הם רואים את הבעייה בארץ כבעייה של הבדלים עדתיים , אלא כבעייה של שינוי חברתי ( בךדוד , ; 1952 כץ וזלוצ ' ובר , . ( 1958 נותר רק לציין כי בעלי גישה זו רואים את העדתיות כמאפיין של המזרחים - הם ה"עדות , " בעוד האשכנזים נתפסים כאנשים מודרניים במיבנה חברתי מודרני - הם מגלמים ומייצגים את ה '' חברה . " " פלוראליזם" במהלך שנות הששים התגבשה בקרב קבוצת סוציולוגים אמריקאיים גישה המותחת ביקורת על הניתוח הפונקציונאליסטי של חברות בנות זמננו , בעיקר בהקשר של יחסים בין עדות ובין גזעים . עיקר ביקורתם מופנה כלפי ההנחה ש"החברה" מאופיינת בהכרח על ידי מידה גבוהה של הסכמה ותיאום פנימיים . הם טוענים כי בימינו קיימות רק חברות מועטות ביותר ההולמות הגדרה זו . רוב החברות בנות זמננו מאופיינות , לטענתם , על ידי כך שהן מהוות מזיגה של שתי קבוצות עדתיות או גזעיות או יותר משתיים ( מכאן השם "פלוראליזם ( " שכל אחת מהן שומרת על מידה של ייחוד תרבותי ומיבני ( סמית , ; 1960 ואן דן ברג , ; 1965 קופר וסמית , ; 1969 ואן דן ברג , . ( 1970 בארץ פורסמו בשנים האחרונות עבודות מספר ברוח הגישה הזאת על ידי סמוחה 1973 ) ו ; 1978 ממוחה ופרס , . ( 1974

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help