sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

שטאדט , ; 1964 אייזנשטאדט , ; 1966 אייזנשטאדט ורוקאן , . ( 1973 קווים כלליים אלה שימשו את הסוציולוגים שאנו דנים בהם , בבואם לנתח את העלייה ההמונית של שנות החמישים . הם ראו את ה"חברה" הישראלית כמגולמת בקולקטיב אשר נוצר בארץ בתקופת היישוב . העלייה הגדולה שהגיעה לאחר קום המדינה נתפסה במצטרפת לחברה זו והופכת לחלק אינטגראלי שלה . בכך באה לידי ביטוי אצל סוציולוגים אלה אחת מהנחות היסוד של הציונות קיבוץ הגלויות . בכך באה לידי ביטוי גם אחת מהנחות היםוד של האסכולה הפונקציונאליםטית באשר לטיבה של ה"חברה" - זו מאופיינת , כזכור , על ידי מידה גבוהה של הסכמה פנימית ; הצטרפות מלאה ל"חברה" פירושה , על כן , הצטרפות להסכמה הכללית השוררת בה באשר לדפוסי הפעולה שלה . ההנחה הציונית וההנחה הפונקציונאליסטית באות לידי שילוב מלא במושג בו משתמשים בעלי גישה זו בהתייחסם לתהליך ההצטרפות של העולים ל"חברה הישראלית" - "קליטה . " ה"קליטה" פירושה , מחד גיסא , חזרה הביתה של יהודים שמכורח הנסיבות ההיסטוריות היו פזורים ברחבי תבל , ומאידך גיסא - קבלת דפוסי הפעולה הממוסדים של "החברה הישראלית . " כאן צצה בעייה , שכן "החברה הישראלית" כפי שראו אותה סוציולוגים אלה הינה חברה "מודרנית" שנוצרה על ידי יהודים אירופאים על פי דפוסים הדומים לאלה של החברות האירופאיות ה"מפותחות" ביותר . בעוד רבים מן העולים שהגיעו לארץ לאחר קום המדינה היו ממוצא אירופאי , ותהליך של "קליטה" הוא כל מה שהיו זקוקים לו , באו רבים אחרים מארצות אסיה ואפריקה המסור תיות , ולגביהם לא די היה בקליטה . מה שדרוש היה להם , אליבא דאייזנשטאדט ותלמידיו , הוא תהליך של "מודרניזאציה . " לפיכך יכולים אנו לכנות את הגישה שלהם לשאלה העדתית בשם "גישת הקליטה באמצעות מודרניזאציה" ( אייזנשטאדט , ; 1954 בר יוסף . ( 1974 / תהליך ה"קליטה באמצעות מודרניזאציה" מוצג כמורכב משלושה היבטים מרכזיים : קבלת הערכים התרבותיים של "החברה הישראלית" על ידי העולים , הסתגלות אישית של העולים לחברה שבקירבה הם חיים , ופיזור מלא של העולים בכל חלקי המיבנה החברתי הישראלי ( בר יוסף , שם . ( ה"מודרניזאציה" ניתפסת כמתרחשת באמצעות תהליך של התפשטות מהסקטור ה"מודרני" - קרי האשכנזי - אל הסקטור ה"מסורתי" - קרי המזרחי . על ידי מגע , לימוד וחיקוי מועברים הערכים והנורמות של סקטור אחד ומאומצים על ידי הסקטור האחר . האשכנזים פועלים בעיקר באמצעות מנגנונים שונים של הדרכה , הכוונה וסיוע . המזרחים עוברים תהליך של נטישת הערכים והנורמות המסורתיים ( דה סוציאליזציה ) ורכישת ערכים ונורמות מודרניים ( רה סוציאליזציה ) ( בר יוםף . ( 1969 , ה"מודרניזאציה" ניתפסת כתהליך בלתי נימנע וחד כיווני - במוקדם או במאוחר ייהפכו המזרחים למודרניים , כלומר , הם יגיעו לאותם ערכים , דפוסי פעולה ורמת הישגים המאפיינים את הישראלים המודרניים - האשכנזים . כתוצאה מכך נראית "הבעייה העדתית" כמצב ארעי וחולף . אף כי התהליך עשוי להיות ממושך , ההנחה היא כי בסופו של דבר ייעלמו ההבדלים העדתיים וישאירו אחריהם רק עקבות שיטתיים שלא תהיה להם השפעה של ממש על מיבנה החברה . אלא שבינתיים יש הבדלים בין אשכנזים ומזרחים - הבדלים המיוחסים , כאמור , ל"רמות ההתפתחות" השונות של ארצות המוצא . להבדלים אלה קוראים אנשי

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help