sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

זאת נעשה בפרק ראשון זה . נתחיל בסקירה ביקורתית של הגישה השלטת בסוציולוגיה הישראלית , לה נקרא גישת ה"קליטה באמצעות מודרניזאציה . " גישה זו באה לידי ביטוי , מאז שנות החמישים המוקדמות , בכיתביהם של ש . נ . אייזנשטאדט ותלמידיו באוניברסיטה העברית . נמשיך בסקירה ביקורתית של גישה המוכרת בארצות הברית בשם "פלוראליזם מיבני , " והבאה לידי ביטוי בארץ בשנים האחרונות בעבודותיו של סמי סמוחה . לאחר מכן נפנה להצגת גישה אלטרנאטיבית , הנראית לנו כטובה יותר מן השתיים הראשונות , והמוכרת בספ רות הסוציולוגית כ"גישת התלות . " מתוך הדיון בגישת התלות נעלה את השאלות אשר תנחינה את הדיון שלנו בפרקים האחרים של הספר . ה"קליטה באמצעות מודרניזאציה" הגישה הסוציולוגית בעלת ההשפעה הרבה ביותר בכל הנוגע לניתוח היחסים בין מזרחים ואשכנזים בישראל היתה עד כה זו שבאה לידי ביטוי בכיתביהם של ש . נ . אייזנשטאדט ותלמידיו . לעמדת השפעה זו סייעה לא במעט העובדה שבקוויה העיקריים תואמת גישה זאת את העמדות הרווחות בקרב המימסד הפוליטי , הכלכלי והתרבותי בארץ . המימסד הפוליטי והמימסד הסוציולוגי כאחת מתבססים על אותן הנחות באשר למהות היחסים בין מזרחים ואשכנזים ( גו דלניק , . ( 1977 אייזנשטאדט ותלמידיו שאבו את עיקר השראתם התיאורטית מאסכולה סוציר לוגית אמריקאית המוכרת בשם "פונקציונאליזם מיבני , " ואשר אנו נקרא לה , לשם קיצור , האסכולה הפונקציונאליסטית . אסכולה זאת ממקדת את הניתוח שלה ב"חברה " - יחידה בעלת מיבנה מורכב , אשר לכל אחד מחלקיו תפקיד ( פונקציה - ומכאן שם האסכולה ) מיוחד ומוגדר . מורכבות המיבנה החברתי , וייחודיות תפקידו של כל אחד ממרכיביו מחייבות שני דברים : ראשית , מידה גבוהה של תיאום בין דפוםי הפעולה בכל אחת מחלקי המיבנה החברתי - הכלכלה , הפוליטיקה , המשפחה , החינוך וכיו"ב ; ושנית , מידה גבוהה של הסכמה בין האנשים בחברה על טיבם של דפוסי פעולה אלה . ה"חברה" היא , אם כן , מיבנה מורכב , בעל חלוקת תפקידים פנימית ברורה , המאופיין על ידי מידה גבוהה של תיאום והסכמה פנימיים ( פארסונס , . ( 1951 לדעת הפונקציונאליסטים , "חברה" מעין זאת היא תוצר של התקופה האחרונה בתולדות האנושות . בתקופות קודמות היו המיבנים החברתיים מורכבים פחות , ובעלי אבחנה תפקידית פחות ברורה בין חלקיהם השונים : לדוגמא , לא היתה בעבר אבחנה ברורה בין הכלכלה , החינוך וחיי המשפחה - כל התפקידים הללו בוצעובמיסגרתאחת ויחידה-המשפחה . ה"החברה" בת ימינו היא תוצר של תהליך אבולוציוני ממושך , אותו מכנים הפונקציונאליסטים תהליך "מודרניזאציה . " לדעתם רק חברות מועטות בימינו הן "מודרניות" לכל דבר - מרבית החברות הינן עדיין "מסורתיות" במידה זו או אחרת , ומצויות בשלבים שונים של התפתחות לקראת "מודרניות . " תהליך "מודרניזאציה" זה מושג בעיקר על ידי התפשטות דפוסי פעולה "מפותחים" מהמחנה האחד לשני . תהליך זה סופו שיביא את החברות המסורתיות ל"רמת התפתחות" דומה לזאת של החברות המודרניות ( אייזנ

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help