sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ובתרגום עברי . ב 1937 פרסם קרויאנקר ספרון עברי מנוקד על תולדותיה של יהדות גרמניה , 'עליה וירידה ביהדות הגרמנית , ' שנועד בעיקרו לשמש תלמידים ובני נוער " . במשך שנות ישיבתו בארץ המשיך קרויאנקר בכתיבת פובליציסטיקה — בעברית ובגרמנית . מאמריו העבריים בשאלות השעה פורסמו בעיתון 'הארץ' מאז שנות השלושים , ולימים בעיתון 'עמודים , ' שבועונה העברי של 'עליה חדשה , ' שהוא שימש עורכו . בעוד שבמאמריו ב'עמודים' נזקק קרויאנקר בעיקר לנושאים מקומיים , תוך טיפוח העמדות והערכים של הקבוצה החברתית שייצג ( יוצאי גרמניה , ובעיקר סיעת 'עליה חדשה , ( ' הרי שמאמריו ב'הארץ' — שנכתבו ברובם במהלך מלחמת העולם השנייה — נגעו בחלקם הגדול בשאלות פוליטיות , חברתיות ואידיאולוגיות כלל עולמיות , הנגזרות מתוך הפרובלמטיקה המיוחדת של תקופה זו . בארץ השתתף קרויאנקר באופן פעיל בעיתון 'ידיעות התאחדות עולי גרמניה ואוסטריה' , ( Mitteilungsbiatrn ) וכן ייסד וערך ( יחד עם רוברט וולטש ) את , Jiidische Welt Rundschairn עיתון בשפה הגרמנית , שנועד לשמש ביטאון ציוני מרכזי של היהודים דוברי הגרמנית בארץ ומחוצה לה . בתוך כך הרבה קרויאנקר לגלות עניין בספרות העברית החדשה , שלה ייחס תפקיד מרכזי כתהליך התחייה הרוחנית של העם היהודי השב למולדתו ההיסטורית . ישעיה תשבי , שהיה מורו לעברית לאחר עלייתו לארץ ישראל , העיד עליו כי מכלל לימודיו בקריאת טקסטים עבריים הקדיש את רוב זמנו ומעייניו להכרת הספרות החדשה : ' בתחום זה ביקש לשמוע את קולה של היהדות המתחדשת ולראות את העיצוב האמנותי של פני הדור . ' ככל שנתחדדה הכרתו של קרויאנקר בדבר הפרידה הבלתי נמנעת של היהודים מגרמניה ומן התרבות הגרמנית , כן גברה אמונתו בצורך להורים את האנרגיה האינטלקטואלית של היהודים לעבר הספרות הנכתבת בלשון העברית . בסדרת פולמוסים עם סופרי התפוצה היהודיים הכותבים גרמנית ( ליאון פויכטוונגר , קורט טוכלוסקי וארנולד צווייג ) מעלה קרויאנקר על נס את המאבק ההירואי לפיתוחה של ספרות עברית , שלה הוא קורא 'הספרות שלנו , ' ובהקשר זה הוא מכריז : 'זו המטרה העליונה של מפעלנו הציוני י להחזיר לרוח היהודית השורשית את

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help