sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האחרים מציעים , ועם זאת איננה "מדעית" פחות ממנה . כוונתי לומר , שעל אף הריחוק מן הטקסט הקאנטי שדרך דיון זו עשויה להפגין לעתים , הרי בכל זאת — כך כאמור אני מקווה — יעלה בידי להראות כי היא נושאת עמה את חוליות החיבור הקושרות אותה , לפחות בדיעבד , אל הקביעות המרכזיות של קאנט ואל קוויה הראשיים של המטאפיסיקה שלו . נא ] רעיון המהפכה הקופרניקנית הוא ללא ספק חידוש מכריע בתולדות הפילוסופיה . קאנט כופר בהנחת היסוד המטאפיסית המשותפת לרציונליזם ולאמפיריציזם , ההנחה בדבר קיומו של עולם בלתי תלוי בסובייקט המכיר . שתי האסכולות האלה הניחו שקיים עולם בלתי תלוי בסובייקט המכיר , והוויכוח ביניהן היה לגבי הדרך שבה יש להכיר עולם זה . הרציונליזם חייב היה להניח ערבות אלוהית לתאימת הגומלין ( הרמוניה ) שבין תכני העולם ובין תכני השכל ; והאמפיריציזם נגרר למסקנות הספקניות דמוקריטיות של יום . בניגוד לכך , השיטה ה"ביקורתית" מסמלת את הרעיון הבא על ביטויו באמירה נחרצת : שוב אין טעם להניח שקיים עולם בלתי תלוי בנו , ושאליו חייבים דימויינו להתאים . קאנט מניח אפוא את היסודות למטאפיסיקה מסוג חדש — מטאפיסיקה שעניינה חקירת טבעם של הדימויים הנתונים לנו בתור " עובדה" תודעתית , והזיקה השיטתית שלהם לעקרונותיה של התבונה . בבסיס חקירה זו מניח קאנט שההכרה היא תוצר של שני יסודות מקוריים של הרוח : היסוד הספונטני , שהוא המקור של המושגים , והיסוד הרצפטיבי , שהוא המקור של נתוני החושים . שני יסודות אלו זרים זה לזה , והשניות הבסיסית שהם מבטאים נעשית מושג יסוד המציין בחדות את הבעייתיות המרכזית במשנתו של קאנט . שאלתו היסודית של קאנט היא כיצד ניתן להראות כי שני יסודות זרים אלו עשויים להתאחד לשם בניין ההכרה . 5 מתודה זו שאני מציע להבנת קאנט דומה ברוחה למתודה שמציע הרמבם'' בפתיחה למורה נבוכים " ) צוואת זה המאמר : ( " "השב פרקיו זה על זה ; ולא תהיה כוונתך מן הפרק — הבנת כלל עניינו לבד . "

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help