sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

קאנט לגבי השיפוט האסתטי . לעתים אף דומה כי המחברים הולכים בדרך זו מתוך להיטות יתר לגלות חוש משובח לקשיים הטקסטואליים . אני סבור כי התמקדות יתר בזה חוסמת אפשרויות רבות ככל שמדובר בגילוי המגמות השיטתיות העשויות להיות חבויות מאחורי הניסוחים של קאנט . במילים אחרות , יש בכיוון חקירה כזה משום החטאת המטרה . שכן במקום להבהיר את מקומה השיטתי של תורת היפה במרחב ההגותי הכולל של קאנט הוא עוסק בפרטים . ועל כל פנים , אף באחד מן החיבורים שהסתייגותי מופנית כלפיהם אין המחבר נוקט עמדה בעניין היחס בין תורת היפה לבעיית הסכמטיזם . כפי שכבר נרמז , ויובהר עוד בסמוך , זוהי הבעיה המרכזית בשיטתו של קאנט . מעניין לציין כי דווקא מתרגמי ביקורת כוח השיפוט לעברית מגלים בהקדמתם רגישות מבורכת לכוונות היסודיות של השיטה . בהקדמתם לתרגום טוענים ברגמן ורוטנשטרייך כי ביקורת כוח השיפוט היא בבחינת חיפוש נוסף של קאנט אחר גורמים העשויים לקרב לפתרון בעיית הסכמטיזם ( עמ' י . ( זאת תוך הטעמת השינוי שחל בתפיסתו לגבי ההערכה האסתטית מביקורת התבונה הטהורה לביקורת כוח השיפוט : תחילה סבר קאנט כי "הטעם הוא גילוי אישי , סובייקטיבי , של כל אחד מאתנו , וכי אי אפשר שמשפט המבוסס על טעם יהא בעל תוקף כללי , ועל כן אי אפשר שיהא עומד לדיון ביקורתי החושף את ההנחות אפריורי של משפט זה" ( עמ' יג . ( אבל אחר כך , כפי שמעידים המתרגמים , הבשילה הגותו לכלל הסברה כי ניתן "להרחיב את שדה העיון ולעשות את היפה עניין לניתוח טרנסצנדנטלי" ( עמ' יד . ( כוונתי בחיבור זה היא אפוא לחשוף גופי הלכות שיטתיים אשר יש בהם כדי למקם את תורת היפה של קאנט כחלק בלתי נפרד מהחיפוש אחר פתרון לבעיית הסכמטיזם . כפי שנאמר , אנסה להראות זאת בדרך דיון השמה את הדגש על המגמה לחשיפת הכוונות השיטתיות היסודיות של קאנט , ופחות מזה בדרך השמה את הדגש על המגמה להתגבר על הסרבול — לכאורה או שלא לכאורה — שבהצגת דבריו . דרך דיון זו היא רקונסטרוקטיבית יותר באופיה , ואולי נראית לעתים תלושה מעט מן ההקשר הטקסטואלי . אבל בסופו של דבר — כך אני מקווה — יעלה בידי להראות כי דרך זו היא פורייה יותר מן הדרך שרוב הפרשנים 4 ראה למשל לורנד תשמ"ז .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help