sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המונח "סכמטיזם" מציין בהוראתו הראשונית את הבעיה הבסיסית בשיטתו של קאנט — הקרע הקיים לכאורה בין היסוד הספונטני של הרוח ליסוד הרצפטיבי שלה . קאנט מבחין ביניהם באורח רדיקלי כתנאי לעצם שיטתו ה"ביקורתית , " ועם זאת — שוב כתנאי לאפשרות השיטה — הוא נדרש ליצירת סינתזה ביניהם . מוטיב הסכמטיזם חוזר ונשנה בכל חלקי שיטתו של קאנט : בתורת ההכרה , בתורת המוסר ובתורת התכלית והיופי . מטרתו של חיבור זה לעיין בתורה הטרנסצנדנטלית של היפה במשנתו של קאנט , אגב הנחת היסוד שקיים קשר שיטתי הדוק בין תורה זו ובין רעיון הסכמטיזם . אין זה החיבור הראשון המנסה לדון בהנחה הזאת , אך ברוב המקרים היא לא הדריכה את המחקר בסוגיית היפה אצל קאנט , והניסיון לבססה באורח מקיף וממצה הוא אפוא מן החידושים המרכזיים שחיבור זה מציע . אמנם קיימים ספרים אחדים המנסים להעמיד פירוש כוללני לתורתו של קאנט על היפה , וכן כמה מאמרים המנסים ללבן סוגיות המתעוררות בהקשרה , אך לעניות דעתי רובם ככולם לוקים , במידה זו או אחרת , בחוסר רגישות מספקת לכוונות היסוד של קאנט ביחס למטאפיסיקה של 3 הניסיון . מכתבים פרשניים אלו מתקבל הרושם שמחבריהם נוטים למקד את דיוניהם בהקשרים צרים מדי , עם שהם מייחדים תשומת לב רבה לחשיפת הקשיים הטקסטואליים אצל קאנט . גישה מחקרית זו מוליכה אותם לרוב לתוצאות אפוריות , שיש בהן כדי להבליט את דו המשמעות העשויה לעלות — לכאורה או שלא לכאורה — מן הניסוחים של קאנט . מבחינה זו אין בגישה זו כדי להוליך להבהרת כוונותיו העיקריות של 1 ראה סיגד תשנ"ב , עמ' . 125 2 למשל קולמן ; 1974 קרופורד ; 1974 גינסבורג , 1989 גוייר . 1979 3 יוצאת מהכלל בעניין זה היא גינסבורג . היא אמנם אינה דנה בדברים מנקודת הראות של בעיית הסכמטיזם , אבל מנסה להראות בעבודתה את הקשר של תורת היפה לתורת ההכרה . ראה גם מאמרה ( גינסבורג . ( 1990

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help