sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר מקובל לחשוב שיופי הוא עניין לטעמו האישי של המתבונן . אף קאנט סבר כך בתחילה , אבל בערוב ימיו השתנתה עמדתו לכדי הסברה כי ניתן להעמיד את סוגיית היפה לעיון פילוסופי . עיון זה — כך לדעת המחבר — קשור בטבורו לתורת ההכרה של קאנט , ומשום כך אולי מן הראוי היה לזכות את הספר דווקא בכותרת מביקורת התבתד , הטהורה לביקורת כוח השיפוט . קאנט ( 1804-1724 ) לא הבחין באורח ברור בין המוצר האמנותי ובין הדבר היפה בטבע . מבחינתו כל אמנות היא יפה , ולכן כאשר אנו חורצים משפט על אובייקט המתיימר להיות יצירת אמנות וקובעים כי הוא יפה , אזי בכך אנו קובעים גם כי הוא אכן יצירת אמנות . לאמתו של דבר , ידיעותיו של קאנט בשדה העשייה האמנותית היו דלות ביותר , והדוגמאות שבהן הוא משתמש מן סתם עלובות למדי . ואולם , האינטואיציות של קאנט בהקשרים של האמנות והיופי הן מפליאות לאין קץ . מבחינת התוכן הממשי של הדיון , קאנט איננו עוסק במאפיינים האסתטיים של האובייקטים מצד עצמם , כי אם בדרך שבה אנו חורצים משפט על יופיו של האובייקט . לשיטתו , כל בני האדם חולקים בשווה אותם העקרונות שבכפיפות להם מתבצעים שיפוטים אסתטיים . לשון אחר , לכל בני האדם מבנה התרשמות זהה הקובע באורח בסיסי את אופן השיפוט . העובדה שלעתים קרובות אנו חלוקים בדעותינו ביחס ליופי , יסודה , לדעת קאנט , בטעות , כלומר בעירוב של גורמים שהם זרים לשיפוט האסתטי . בתקופתו של קאנט המונח "גאון" יוחד אך ורק לאמן היוצר . אנשי מדע דגולים , למשל ניוטון , אשר במונחים של ימינו אנו מכבדים אותם בתואר "גאון , " זכו אז לתארים אחרים , כגון "פילוסוף גדול . " מיהו אפוא הגאון או האמן היוצר ? מתוך ההקשר השיטתי הקאנטי עולה כי הגאון איננו אדם המצויד בכלים תודעתיים שאינם מצויים אצל שאר בני האדם , אלא שהוא ניחן בתכונות הקשורות במשמעת עצמית ברמה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help