sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בחפשו אחר רעיונות נהג ללכת ברחוב , להאזין לשיחות של ילדים ובני נוער ולשים לב לשימושיהם המקוריים באנלוגיות . הספר מבקש לאפשר לקורא המעוניין לא רק ליהנות מעצם העיון בשלל הדוגמאות , אלא גם להפוך את דברי הילדים , את פעולותיהם , את בדיחותיהם ואת חידודי הלשון שלהם למצע עשיר של רעיונות והשערות בהיבטים ובכיוונים שהמבוגר אינו נוטה לחשוב עליהם ; ובעיקר לעודד יחס פתוח ופורה לעולמם , לדמיונם ולדרכי פעולתם וחשיבתם . בהיבטים רבים אפשר להעיד כי חלק מן האמנים מצליחים להישאר ילדים במידת מה . הם בעלי תפיסה עשירה , והתרשמויותיהם דומות לאלה של ילדים . על פי רוב ולמרבה הצער , הפסיכולוגים והחוקרים נוהגים לאבחן ולכנות את עושר התפיסה של הילדים בשמות הגיוניים לכאורה ( למעשה מדובר בשמות מסלפים , ( למשל “ מוחשיות רבה מדי , " “ פירוט ללא קשר , " “ אסוציטיביות ללא שיטה" ועוד כהנה וכהנה גילויים , שהמסקנה הישירה העולה מהם היא ש"הילד צריך ללמוד להתגבר עליהם ולחשוב ביתר " ... ( היגיון ? כמו המבוגר ? האומנם (? הנה דוגמה יפה לעניין זה : בגיל שנתיים וחודשיים מבקשת דודתו של הילד : “ תן לי את היד שלך , " והוא עונה : “ אני לא יכול ; היא מחוברת ) לגוף שלי . " ) ספר זה אינו בא אלא לחגוג את התלהבות הילד , את ערנותו , את מחשבתו האוטונומית והחד-פעמית , את חדוות חייו , את היכולת ( ואת הפעלתה שמזמן איבדנו ) לראות מצבים מזוויות אחרות מהמקובל . אכן , כדי לחשוב ולהפיק תועלת מדברי הזולת , חשוב להפעיל ביקורתיות , ניתוחי היגיון , הקשרים ומידה רבה של רצינות , אך הללו אינם מספיקים ; עלינו ללמוד להיפתח לשונה ולחדש , לממש הזדמנויות , לשער , לדמיין , לקבל רעיונות ולנסות לבצע חלק מהם . מדוע זה לא נוכל להשתמש בפליאה , בסקרנות , בחקרנות + בחדוות החיים של הילד ( למעשה התוצאה של שלושת מרכיבי הפס"ח ) וב"חומרי הגלם" של דמיונו כדי להתקדם מעט מהר יותר בכיוונים פוריים ומעשיים ? כפי שאפשר לעשות למשל בדוגמה הפשוטה הבאה , שיש בה כדי להעיד על ניצנים של כושר הכללה בשלב התפתחותי מוקדם : 1 הפס"ח , על פי כספי , הוא המפתח להתחלת החשיבה ( בן-נון , . ( 26 : 2010 " פס"ח הוא תנאי הכרחי להגיע לפריצת דרך חשיבתית , שכן היכולת לגשת אל נושא בגישה רעננה ולא שגרתית מותנית בתחושה של ריגוש שהוא גורם ליוצר" ( שור , . ( 383 : 2010

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help