sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ההנהגה הרוחנית , תרמו אף הם לתהליך זה . אף על פי כן ניתן לקבוע כי כמעט ואין עיסוק במשנתו של הרי"ד כחלק מלימוד התורה לשמה . מגמתי בחיבור זה היא לתרום מעט להעמדת משנת הרי"ד במקום הראוי לה . במוקד השיעורים עומדת השאלה האם אכן משנתו של הרי"ד מתאפיינת בדיאלקטיקה כה חריפה , או שמא מדובר בתדמית שגויה , הנובעת מקריאה שאיננה חודרת לכל היקף משנתו . לעתים דומה , כי החידוש בדברים שכתב הרי"ד על האמונה הדיאלקטית ועל חוויותיה , בעיקר בתחילת 'איש האמונה הבודד / מאפיל על ההתייחסות למשנתו הכוללת . אין כוונתי 'לעגל פינות' ולטעון כי ההרמוניה היא החוויה השלטת במשנתו של הרי"ד . דבר זה אינו נכון , והטוען כך מבקש למצוא במשנת הרי"ד את ציפיותיו ואת תפיסותיו שלו עצמו . הטענה שתיבחן היא : האם הייסורים הכרוכים בדיאלקטיקה הם אכן החוויה המושלת בכיפה , או שמדובר בשלב ביניים , שלעתים מוביל לדבקות ולהרמוניה פנימית . בחלק הראשון של השיעורים ייבחנו הטיעונים העיקריים בחיבורים שכתב , ואילו בחלק השני נעסוק בכמה סוגיות : קדושת המקום , החינוך , התשובה והתפילה , ודרכן נבחן שאלה זו . בפרק הסיכום נבחן מחדש חלק מן ההנחות הנוגעות לאופיה של משנת הרי"ד . חיבור זה מבוסס על שיעורים שלימדתי במכללת הרצוג ליד ישיבת הר עציון , ומטרתו כפולה . כוונתי היא להפגיש את הלומד עם פרקים מרכזיים במשנתו של הרי"ד , ובנוסף לכך - להציע פרשנות נוספת לשאלת מקומה של הדיאלקטיקה במשנת הרי"ד . בחיבור זה נבחן את הדיאלקטיקה במשנת הרי"ד , את מקורה ואת סיבותיה , ובעיקר את השפעתה על סוגיות אמרניות רבות . הטיעון היסודי השזור בפרקי החיבור הוא , כי אפיון משנתו של הרי"ד כמשנה דיאלקטית לוקה בחסר , ומקורו בסנוור הנובע מהשימוש הנרחב במילה זו , הן על ידי הרי"ד עצמו והן על ידי פרשניו וחוקריו . אולם , בדרך כלל , במקום שבו מופיעה דיאלקטיקה בדברי הרי"ד , מדובר בתהליך המתחיל בקריעה נפשית ומסתיים באפשרות משמעותית של שלמות נפשית , 'רצוא בלא שוב , ' כפי שניסח הרי"ד עצמו במסה 'וביקשתם משם . ' הדיאלקטיקה במשנתו אינה איןסופית , אלא היא חלק מתהליך של יצירה ובניין , שתחילתו בקרע נפשי ורוחני , וסופו בגיל עולמים . במסגרת החיבור נבחן לא רק נושאים שונים במשנתו של הרי"ד , אלא גם יסודות מתודולוגיים שונים , הנוגעים ללימוד

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help