sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אולם , טיב אמונתו של הרי"ד שונה לחלוטין . המאפיין המרכזי של משנתו הוא הדיאלקטיקה . לעיל דיברנו על האמונה ההרמונית , המתאפיינת בשלמות ובשלוות נפש . דיאלקטיקה , בניגוד להרמוניה , היא התנועה החריפה בין קטבים מנוגדים , המולידה חוסר מנוחה ומציאות נפשית מורכבת . בחוויית האמונה הדיאלקטית , האדם המאמין אינו זוכה למרגוע ולשלוות נפש . להפך , חוויית האמונה מטלטלת אותו בתנועה אין-סופית בין קצוות . למעשה , מדובר כאן בשני מאפיינים . אמונה כזו מתאפיינת , קודם כול , בתנועה הדיאלקטית כשלעצמה ; נוספים לכך הסערה הפנימית והמתח הנפשי , שתנועה מתמדת זו מביאה בכנפיה . עקרונית , יכולה הדיאלקטיקה להביא לאחת משתי תוצאות . יש שיהפכו אותה לחוויה קיומית עשירה ומשמחת , על שום שאין היא כובלת את האדם לממד אחד בלבד , אלא מפגישה אותו עם גוונים רבים של המציאות . משוררים רבים מצאו יופי ועושר בכך שהעולם אינו חד-צדדי , ושהוא מאפשר מגע וקשר עם תופעות שונות . אולם , בדרך כלל מביאה החוויה הדיאלקטית לתוצאה הפוכה - ייסורים , צער עמוק , תלישות , ניכור וזרות . אי-היכולת לעגון בחוף מבטחים , והצורך להתקרב ולהתרחק בתנועה אין-סופית , הם מקור למתח פנימי ולניכור . במשנת הרי"ד צועדות השתיים - הדיאלקטיקה והחוויה המייסרת הקשה - יחד . האמונה , כפי שהוא מצייר אותה , היא עניין מייסר ומסובך , שרק לעתים ממלא את הנפש בשמחה ובמרגוע . בדרך כלל , האדם המאמין נקרע בין עצמיותו האישית לבין קבלת עול מלכות שמים . האמונה מכריחה אותו לצאת מעולמו הפרטי , ולהעמיד שאלות הנוגעות לעולם ולמה שמעבר לו , תוך מודעות מתמדת לעובדה כי תשובות לשאלות אלו אינן בנמצא . האדם מחפש אלוהים תוך ידיעה שאין הוא יכול להגיע אליו , וככל שהוא מתקרב הוא חש שהוא מאבד את עצמיותו , ומבקש לנוס מפני האלוהים - אליו . אין נפשו מוצאת מנוחה במקום אחד . ספר תהילים מהווה עדות לכך , שכן אין מזמור בו דומה לרעהו , והתחושות מתחלפות תדיר בין זעקה לשבח , ובין קרבת אלוהים לבריחה ממנו . למעלה מכך , עצם קיומה של תנועה מתמדת מעצים את בדידותו של האדם : האדם אינו יכול ליצור קשר עמוק עם רעהו , שכן הקצב הפנימי של חייהם אינו מתואם . השינויים התדירים העוברים על האדם

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help