sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בדרכים שונות : ברוב הישיבות משנתו איננה נלמדת כלל , או שהיא נלמדת בהיקף מצומצם . תכנית הלימודים במחשבת ישראל , הנהוגה בבתי הספר התיכוניים , כוללת בתוכה רק את המאמר 'קול דודי דופק' ומעט מ'איש האמונה הבודד . ' מעטים הם גם המאמרים התורניים העוסקים במשנתו , בפרט כשמשווים אותם להיקף הרחב של העיסוק התורני במשנת הראי"ה . לשונו של הרי"ד , העשירה בביטויים לועזיים והכוללת בתוכה השוואות למשנות פילוסופיות כלליות , גם היא הקשתה על התפשטות לימוד משנתו בארץ ישראל . אחד המחסומים להוראת שיטתו הוא מחסום השפה האנגלית , המונע מרוב לומדי התורה בעולם הישיבות בארץ ישראל להזדקק לכתביו של הרי"ד בשפה האנגלית . להתעלמות ממשנת הרי"ד ישנו מחיר כבד . ראשית , מדובר באחד מגדולי הוגי הדעות הרבניים שחיו בתקופתנו , שיצר משנה מופלאה של מפגש התורה והחיים . מעטים מבין רבני הדורות גישרו על פני עולמות רבים , ועסקו באופן ישיר בשאלות הקיומיות של האדם . הרי"ד היה אחד מענקי הרבנים , שרגליו נטועות הן במישור ההלכתי והלמתי והן בעולם המחשבה היהודית והכללית . עובדה זו מחייבת אותנו לפתח זיקה עמוקה למשנתו . הרי"ד אף היווה חוליה מרכזית בשלשלת מסירת התורה בעולם הליטאי . כנכד לר' חיים מבריסק , מחדש דרך הלימוד המרכזית בעולם הישיבתי , הוא זכה להיות נטוע בלב עולמה הלמדני של המסורת התורנית . מעמדו המרכזי של הרי"ד בארצות הברית , הן בעיני בני ברית והן בעיני שאינם בני ברית , מלמד על חשיבותה של משנתו . למעלה מכך , משנתו של הרי"ד עוסקת בנושאים רבים שלא הודגשו על ידי העוסקים במשנת הראי"ה . אף שהרב קוק עצמו עסק בשאלות קיומיות רבות , ומשנתו רוויה בהן , רוב העוסקים במשנתו של הראי"ה התמקדו בצדדים הכלליים והלאומיים שבהגותו , ופחות בשאלות הקיומיות שבה . לעומתם , משנתו של הרי"ד מתמקדת בעניינים הנוגעים לאדם באופן קיומי : בדידותו של האדם , אמונתו , קהילתו , תפילתו וכר . הרי"ד עצמו כתב ואמר לא אחת , כי חוויית האמונה היא בעיקרה חווייתו של היחיד , הנקרע בין עולמות מנוגדים . העיסוק ביחיד נושא אופי מיוחד . אין מדובר רק בהקטנה של סדרי הגודל , ואין היחיד רק אבר של הציבור . השאלות הנוגעות לו אחרות , והתנכרות מהן מגדילה את הפער שבין העצמיות האישית האותנטית , לבין ההתנהגות הציבורית הדוגמטית .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help