sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לשון המראות בתיאורי נוף הארץ מתעצמת בשיריו של אסף הלוי איש ירושלים , הבא לארץ בשנת 1891 ומפרסם את ראשוני שיריו ב'החבצלת . ' הוא בונה את שיריו מתוך נופם של אתרים ממשיים בארץ ( כגון השיר על ביתר 'כרבת אל יהודי , ( והוא חותר לנאמנות לתופעות האקלים והנוף , בעיקר בציורי האור והשמש , ככל שהוא צמוד למטען ההיסטורי שנוף זה נושא בחובו . השקיעה במבואות ביתר טעונה כמובן זכר מלחמת בר כוכבא : הבלעת האסוציאציה ההיסטורית בתפיסת הנוף החישיית , הנעשית טבעית בשירה הארץ ישראלית המאוחרת , סימניה הראשונים כבר ניכרים בשיריו של אסף הלוי . החזון הלאומי בשיר קדם לפרעות שנות השמונים ולראשית הציונות המאורגנת ( בשירי גוטלובר או יהל ל . ( אך לעומת שירי ציון המובהקים , השופעים התלהבות לאומית זכיטהק גמור בזכות ההיסטורית של עם ישראל , הרי בשנות התשעים חשים אנו בהרהורי ספק ובנימה של עצבות אישית בשיריהם של ביאליק וטשרניחובסקי , למשל , ואפילו באותם הכתובים עדיין ברוח התקופה , כגון 'אל הציפור' של ביאליק ( 1891 ) או 'אנחות כנור' של טשרניחובסקי . ( 1893 ) גם האופטימיות ב'אני מאמין' של טשרניחובסקי מכוונת כולה לעתיד , שהרי ההווה מתכחש לה , ולו אפילו בדמות הנערה ה'שוחקת' למשורר התמים באמונותיו , ובהן גם האמונה באושר העם כעם . אותה ודאות בשירת-ציון הטיפוסית של התקופה היא המטעימה אותנו את טעם הפאתיטי בשירה זו . פאתוס מיוחד זה מוצאים אנו במשוררי חיבת ציון כולם , ואפילו בשירי הזקנים שבחבורה , כגון גוטלובר . 3 התחביר המסורבל ברבים משיריו מעיב על הישגיו של משורר זה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help