sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא [ א ] השירה העברית בפרק הזמן הנקרא על שם חיבת ציון היא שלב-מעבר מן ההשכלה המאוחרת אל שירת דור ביאליקמעבר המתבטא בשינוי נושאים , רעיונות ומגמות , אך לא פחות מזה בשינוי מגנון ואווירה , כגון כניסתו של האני האישי של היוצר ; נטייה לתחושת טבע , פאנתיאיסטית לעתים ; זיקה חדשה לקודשי האומה בעבר ובהווה ; התעדנותה של המיטאפוריקה . שינויים אלה באים בעקבות תמורות בתפיסה הלאומית והשפעות ספרותיות מן החוץ . המשבר החברתי תרבותי , הפוקד את האומה בתקופה זו , יש בו כדי להסביר כמה מן השינויים הפיוטיים בשירת התקופה לעומת דור ההשכלה , בעיקר את החתירה לקראת אינדיווידואליזם בשירה , המגיע לביטויו המובהק רק עם שקיעת המאה התשע-עשרה וראשית המאה העשרים . שירת ההשכלה היתה יודעת לאן פניה מועדות והיתה בטוחה בקהל קוראיה , ואילו המשורר בדור זה מוצא לפניו הוויה עממית מתפוררת , ואין בפיו דבר ברור להנחות את העם ; הוא רואה בהתחדשות הגזירות והפרעות , ואין בלבו הביטחון שהיה בלב קודמיו , שאילו שינה העם את דרכו היה אף יחס הגויים אליו משתנה . אפילו יל"ג , שהאמין בשעתו אמונה שלימה כי האמאנסיפאציה תביא גאולה לעם , קורא בעקבות הפרעות של 1882 ב'אחותי רוחמה' להגירה אל מעבר לים , אל עוד מלון אורחים , עד אשר תכשר השעה להגיע לארץ-ישראל . משוררי דור זה אמנם רואים בהתחדשות התקווה הלאומית ובראשית נסיונות ההתיישבות בארץ , אבל עם זה אי אפשר להם שלא לראות , כי רק המעטים פונים לארץ ישראל , ואילו הרבים - לארצותהברית . גם בתנועה הלאומית עצמה פגה ההתלהבות של . 1882 הכישלון הארגוני והמצב הלקוי ביישוב הביאו לידי אכזבה עמוקה . לעתים נזכרים משוררים אלה באחים בציון , המגשימים את חזונה של התנועה על אדמת האבות- בייחוד אנשים כגון אימבר ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help