sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ב . המתודה הקדושה נותנת את עצמה בקדוש . לכן הדיון בפילוסופיה של הדת הוא אמפירי . במילים אחרות : הגישה המתודית של הפילוסופיה של הדת צריכה להיות אפוסטריורית בלבד , ולא אפריורית : על הפילוסוף להתאמץ תחילה לשחזר את המושג השלם של הדת האמפירית , ובשום פנים ואופן לא לנסות לבנות מבנה אפריורי של הדת ( כמו שניסו לעשות רוסו ושלינג למשל . ( את הדת לא יצר הפילוסוף . הדת קודמת לפילוסופיה . הדת היא עובדה קונטינגנטית . אילולא היתה קיימת לא היינו צריכים לחקור אותה . כיוון שכך , על הפילוסוף של הדת לעסוק לא ביישום השיטה שלו על הנושא המיוחד שמעמידה הדת , כפי שעשו קאנט וברגסון , למשל אלא לגשת אל הדת כמות שהיא בתולדות האנושות ולראות בה את מושא החקירה הפילוסופית . אבל כשאנו עוסקים בפילוסופיה של הדת אין אנו יכולים ללכת בדרך האינדוקטיבית , שכן בדרך זו לא נגיע לעולם אל המטרה . בתחום הפילוסופיה אין מקום לאינדוקציה . עם זאת , חשוב לנו ביותר לשמור על הכוליות . בכוליות אין הכוונה למושג הכללי הריק של הדת , אלא ל'כולל , ' למה שמכיל את כל הממדים של הדת ( חוויה , פעולה ודימוי ) ואת כל ההיסטוריה של הדתות . גישתנו הפוכה מן הגישה המקובלת בפילוסופיה האנליטית מכמה בחינות . ראשית , הפילוסופיה האנליטית דנה בבעיות שונות המתעוררות לגבי דת מסוימת , כמו בעיית הרוע של אלוהים . בעיה זו עולה רק על יסוד ההנחה שאלוהים הוא כול יכול וטוב . אבל התפיסה הזאת מיוחדת לדת או האובייקטיביות שלו הוא בניטרליות של האובייקט , ואילו מקור האובייקטיביות בפילוסופיה הוא בכוללות של האובייקט . בדרך הפילוסופית יש לנו אובייקטיביות לא משום שכאשר אנו נוקטים אותה אנו ניטרליים , אלא להפך , משום שבפילוסופיה האובייקטיביות כופה את עצמה עלינו , ואנחנו מקבלים אותה .

מוסד ביאליק

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help