sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הדרך המדעית לעומת זאת , מאופיינת ראשית כול בכך שהיא דיבור מבחוץ על מושא המחקר שלה . בתאולוגיה יש אחדות בין סובייקט לאובייקט , ואילו במדע יש שניות בין סובייקט לאובייקט , בין החוקר לנושא המחקר שלו . מחברו של ספר על לותר אינו חייב להיות לותרני בעצמו . במדע האובייקט חיצוני לסובייקט , והסובייקט הוא ניטרלי . הניטרליות היא הבסיס לאובייקטיביות שלו . שנית , המדע הוא בדרך כלל פרגמנטרי . איש המדע בוחר לעצמו נושא או שאלה , ובהם הוא מטפל במחקרו . נושאו מוגבל : התפילה , הפסיכולוגיה 1 של המיסטיקה , איגנטיוס דה לויולה , היחסים בין פרוטסטנטיזם לקפיטליזם , המשמעות של ציורי המערות שנמצאו במערת אלטאמירה וכיו"ב . את הגישה הפילוסופית אל הדת , בניגוד לגישה התאולוגית ולגישה המדעית , מציינת הקטגוריה של הכולל . לא דת מיוחדת ולא אופק מסוים של הדת ( למשל : דת פרימיטיבית או דת מונותאיסטית מודרנית ) הם המעניינים את הפילוסוף , אלא המובן הכללי של הדת . ואולם הסכנה בעיסוק בכולל היא שככל שאובייקט המחקר כללי יותר כך הוא מופשט יותר . על הקושי הזה נוכל להתגבר אם ננקוט גישה היסטורית . ההיסטוריה של הדת היא אכן כוללות קונקרטית , זוהי זרימה מתמדת . אין דת אחת נפרדת לחלוטין מזולתה , כל דת משתנה ללא הרף בתוך עצמה וכך היא נעשית דת אחרת . ההבדל בין דת לדת אינו אפוא טוטלי . יתר על כן , גם אם אינני יודע את כל ההיסטוריה של הדת , יש לי אידאה על תולדות הדתות בכללותן . מבחינה מתודית , כאשר אני עוסק בפילוסופיה של הדת , אני יכול לחלק את תולדות הדתות לכמה חלקים . למשל , הדת המכירה 2 רק בכוחות ובדמונים , הדת המכירה באלים והדת המכירה באלוהים . התביעה המרכזית של הדרך הפילוסופית לכוללות מחייבת אותה להידרש לעוד שלושה גילויים של כוללות בדת : 1 מייסד מסדר הישועיתים . ( 1556-1491 ) 2 בעבודה זו יציין המונח 'אלוהים' את האל של הדתות המונותאיסטיות . המונח ' אלים' יציין את האלים בדתות הפוליתאיסטיות , ו'דמונים' או 'כוחות' יציינו את כוחות הקודש של הדתות הפרימיטיביות . הביטוי 'כוחות קודש' יציין את כל סוגי כוחות הקודש הללו גם יחד .

מוסד ביאליק

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help