sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

להבנת היצירה . אם הצופה נמצא בקבוצה מודרכת במוזיאון , המדריך עשוי לשמש מקור לידע נוסף עבורו . אם הוא צופה במוזיאון ללא הדרכה , הוא יוכל להשיג את המידע במקורות שונים : קטלוגים , כתבי עת , ספרים , אתרים ועוד . העיקר שהידע יימסר לצופה רק כאשר מתעורר הצורך ועולה שאלה רלוונטית , ולא יימסר באופן יזום , לפני שהצופה התחיל את מסע ההיכרות שלו עם היצירה הניצבת מולו . כיוון שצופים רבים מבקרים במוזיאון בקבוצות מודרכות , מוצע בספר גם מודל של הדרכה דיאלוגית אותנטית וקולקטיבית , המיועדת לקבוצה הקוראת יחד יצירת אמנות בעזרת מנחה . בפרקים הבאים אסביר מהי הדרכה דיאלוגית ואמצא את הנקודות שבהן היא מנסה להיות אותנטית , כלומר דומה ככל האפשר לביקור אישי ואינטימי של צופה יחיד במוזיאון , למרות התרחשותה בקבוצה של צופים רבים ; וקולקטיבית , כלומר כזו המבנה את הפקת המשמעות מהיצירה האמנותית בהתבסס על לקט של דעות , מחשבות , אסוציאציות והתייחסויות מתוך שיחה של צופים רבים , והופכת בדרך זו לעשירה ולמרובדת . כאשר המפגש עם יצירת האמנות מתקיים במסגרת של קבוצה בתוך מוזיאון , הקבוצה , על ריבוי הקולות שבה , עשויה לפתוח פתח להעשרה ולהעמקה של החוויה האישית הפרטית , אולם היא עלולה גם להשתיק את הקול הפרטי , או לגרום לו להישמע לא-רלוונטי כביכול , ואפילו לא-לגיטימי . כדי שבתהליך הצפייה הקבוצתית יוכלו להישמע בעת ובעונה אחת קולות אישיים רבים ונפרדים , יש צורך לבנות תהליך דיאלוגי שייתן מקום לכל הקולות הללו . כאשר תהליך כזה מתרחש כהדרכה בתוך מוזיאון , הדיאלוג מתקיים בו-זמנית בין הצופים לבין יצירת האמנות , בין המדריך לבין הצופים וגם בין הצופים לבין עצמם . העובדה שהחוויה המיוחלת הזאת מתממשת בחלל תצוגה פומבי - מוזיאון או גלריה , מקומות שיש להם איכויות ודינמיקה משל עצמם - מוסיפה מרכיב שלישי לתהליך . מדובר אפוא בהדרכה דיאלוגית , שבה מגיעים לידי שילוב ההתנסות האישית וההקשר של חוויה קבוצתית , במקום ציבורי המיועד לצפייה באמנות . מודל ההדרכה הדיאלוגית אינו מוגבל לקבוצת גיל מסוימת , והוא יכול להתאים הן לילדים והן למבוגרים . עם זאת , אקדיש פרק מיוחד לשיחה על אמנות עם ילדים ועם בני נוער , ואדגיש את האיכות הייחודית של מפגש שמקיימים בני גילים אלה עם אמנות בת-זמננו . שיחה עם ילדים היא אמנות בפני עצמה . השיחה בין מבוגר לילד עשויה לעורר סקרנות והתלהבות ולפתוח נתיב ללמידה , להעשרה מתוך ניסיון חיים , לתובנות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help