sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ידידותיות לקהל המבקרים . " הקובייה הלבנה" שאפיינה את אולמות התצוגה מאז שנות השלושים של המאה 20-ה השרתה על הצופה אווירה סטרילית , ניטרלית , קרה ומנוכרת . תהליך נוסף שהתרחש עם השנים הוא שהכתיבה על אמנות התמקצעה והתנסחה באופן כזה שהקהל הרחב נשאר מחוץ לשיח האמנותי . לכך ניתן להוסיף את העובדה שהאמנות המודרנית בחלק ניכר מהמאה 20-ה לא ניסתה כלל להיות קומוניקטיבית , וכשהקהל התמרמר על חוסר התקשורת , התפרש הדבר לעתים כעוד מאפיין של זרם האוונגרד , שמטבעו אינו מובן להמונים . תהליכים מקבילים אלה גרמו לכך שנוצר פער בין הקהל לבין האמנות , ובעקבותיו פיתחו מוזיאונים רבים מחלקות חינוך , שתפקידן לנסות ולגשר על הפער שנוצר ולמצוא דרכים להביא קהל אל האמנות . מבחינת הקשר עם הקהל - מצבה של האמנות העכשווית אינו טוב בהרבה . אנו פוגשים עדיין במוזיאונים קהל שחושש מהמפגש הישיר עם יצירת האמנות ומחפש תיווך . לכאורה , אין כל רע בתיווך בין יצירת אמנות לבין קהל – מי שיודע מעביר מהידע שלו אל מי שאינו יודע ומבקש לדעת - זהו מצב הגיוני . אלא שבמסלול זה טמונה סכנה שהקהל לא רק יהפוך להיות תלותי בידע ובמיומנות של המדריך , אלא אף תימנע ממנו חוויית המפגש הישיר , האינטימי והאישי עם יצירת האמנות , ובשל כך היא תישאר עבורו מרוחקת , לא נגישה , חידתית ( אולי יתר על המידה ) ובעיקר לא רלוונטית . אם כן , החידוש בספר זה אינו בשאלה אם נחוץ תיווך , אלא בשאלה איזה סוג של תיווך ראוי שיתקיים בין קהל ליצירות אמנות . התיווך אמור להעניק לצופה כלים להתבוננות עצמית גם בעתיד , ומטרתו היא לנסות לפתח קהל שמוכן להתמודד בעצמו עם יצירת אמנות שהוא שואף להבין . זאת בדומה לאמרה הסינית הידועה , המלמדת כי על התיווך להעניק חכה שתסייע לדוג דגים גם בעתיד ( הענקת הכלי , ( במקום לתת את הדג עצמו ( פתירת בעיה מקומית . ( על פי גישה זו , מי שיודע מלמד את האחר כיצד להתמודד בעצמו עם יצירת אמנות בלתי-מוכרת ולהבין איזו דרך בתהליך ההיכרות אתה הוא יכול לעשות בעצמו , ובאיזו נקודה עליו לפנות לעזרה מבחוץ . חשוב להדגיש , כמובן , שספר זה איננו ממליץ על צפייה באמנות ללא ידע או רקע . תהליך התבוננות אישית של צופה עשוי להגיע ברגע מסוים אל הצורך במידע נוסף , אבל יהא זה ידע שהצופה עצמו מחפש . מאותו רגע שמתעורר בו הצורך , הוא מוזמן לפנות למקורות מידע רלוונטיים כדי להמשיך את מסעו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help