sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

והצופה עצמו מרגיש חסר ידע , או כפי שהוא עצמו אולי יעיד על עצמו " אינו מבין באמנות . " אני אטען שהיכרות עם תולדות האמנות או עם טכניקות וחומרים הנתפסים על פי רוב כנתונים בסיסיים להבנת יצירת אמנות יכולה לבוא מאוחר יותר , לאחר שמוצה עד תום השלב הראשון של ההתבוננות העצמית והגילוי . גילוי זה מתאפשר מתוך בחינה מדוקדקת של היצירה עצמה , ומה שהצופה רואה בה בזמן המפגש אתה . לעתים דווקא הידע על תולדות האמנות ועל הטכניקות השונות עלול לחסום במידה לא מעטה את הנאתו של צופה שאינו איש מקצוע בתחום האמנות . כדי לבצע חלק נכבד ממלאכת הפרשנות של יצירת האמנות , אפילו לצופה הבלתי-מקצועי ( מי ששייך לגוף הכולל והאנונימי המכונה הקהל הרחב , שעוד אתייחס אליו ) אין צורך דווקא במידע רקע נרחב , אלא בעיקר בהתבוננות מדוקדקת ביצירה , על כל פרטיה , ובכמה שאלות בסיסיות שהוא יכול לשאול את עצמו ולהשיב בעצמו , על פי הנתונים שהוא רואה מול עיניו . במהלך מציאת התשובות נוצרת הבנה של יצירת האמנות , ומופקת ממנה משמעות . כלים אלה , שהצופה הבלתי-מיומן ירכוש , יעזרו לו להתקרב לא רק אל יצירת האמנות העומדת מולו , אלא גם אל יצירות נוספות בעתיד . תהליך זה אינו מוציא מן התמונה את המתווך , המדריך , המורה , המנחה , אך הוא מגדיר מחדש את תפקידו – לא כמי שמספק מידע על האמנות הנצפית , אלא כמי שמעצב ובונה את תהליך העלאת השאלות , בכך שהוא מציע סדרה של התייחסויות שתעזורנה לצופה הבלתי-מיומן למצוא את הדרך להפקת משמעות מיצירת אמנות . במילים אחרות , על המתווך להעביר את נקודת הכובד מתוכני היצירה אל תהליכי הצפייה של הצופה עצמו . בתהליך זה הצופה אינו עוסק רק במה שהוא מזהה בתוך היצירה , אלא בעיקר באופן שבו הוא עצמו לומד איך לצפות . במהלך המאה 20-ה הלכה האמנות המודרנית והתרחקה מהקהל הרחב . השאלות החדשות ששאלו אמנים הפכו לעתים את יצירות האמנות לנחלתו של מיעוט , כשנעשו בלתי-נגישות לרובו של קהל הצופים . אמנים אתגרו את תבניות האמנות המוכרות עד כדי כך שאיבדו את הקשר עם הקהל . השימוש במושג ' קהל רחב' ולא ' קהל אליטיסטי , ' כפי שהיה נהוג בעבר , הביא אל המוזיאון הציבורי הנגיש לכול , אוכלוסיות חדשות שלא תמיד ידעו כיצד להתמודד עם מה שראו . בד בבד , דרכי התצוגה המוזיאוניות הפכו להיות קרות , " נקיות" ובלתי-

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help