sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > אהבת הרע > מבוא

Page:12

ולא לבחון את כהן כמבקר מן החוץ . בכך אימצתי למעשה , את הגישה המבקשת להסביר את דת התבונה מתוך הנחות יסוד אידאליסטיות . אם כן , מטרתו של חיבור זה היא לברר את מהלך מחשבתו השיטתי של כהן , מהנחות היסוד שלו ועד לגילוי היבט אחד של היחיד , המתמצה ברע ( ה'אתה . ( ' שתי שאלות עומדות , אם כן , בבסיסו של חיבור זה : א . מהו ההבדל המתודי בין האתיקה לבין 'דת התבונה' וכיצד מתוך הבדל מתודי זה נגזר האופי הייחודי של 'דת התבונה' המאפשר לה לגלות את הרע י ב . כיצד אהבת הרע , אשר לפי טיבה שייכת לתחום הרגשות וההיפעלויות , עומדת בדרישותיה של התבונה הטהורה ואינה נופלת להפליה עיוורת ? עשרת הפרקים הראשונים עוסקים בשאלה הראשונה ושני הפרקים האחרונים עוסקים בשאלה השנייה . כהן טוען לאנלוגיה בין הפילוסופיה האידאליסטית לבין 'דת התבונה , ' אנלוגיה מאופיינת בשיתוף ובשוני . הפרק הראשון והשני מגדירים במדויק את השווה ואת השונה בין המתודיקה של האתיקה הפילוסופית לבין המתודיקה של 'דת התבונה , ' כדי לבחון כיצד נגזרים מושגי האהבה והרע מתוך המתודיקה של 'דת התבונה . ' האתיקה והדת הנם תחומי תרבות העוסקים באדם ובכל זאת הדת אינה נבלעת באתיקה אלא מחדשת היבט ייחודי בה . הדבר נובע מכך שבבסיס האתיקה מונחת אידאת היכולות' האנושית ובבסיס 'דת התבונה' מונח 'ייחוד אלוהים' כאידאה . ייחוד האלוהים ב'דת התבונה' מקביל לאידאה של האתיקה בפילוסופיה האידאליסטית , אך ישנם הבדלים בין 'דת התבונה' לאידאליזם הפילוסופי המשפיעים על סדר התפתחות המושגים . האידאליזם בונה תחילה את האידאה של הטבע המצוי כמדע ורק לאחר כהן אמנם חצה את גבולות ההיגיון המדעי , אך לא אל מעבר להיגיון הביקורתי , ולכן לא פרץ למעשה את שיטתו האידאליסטית .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help