sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > אהבת הרע > מבוא

Page:11

בלא זיקה לאתיקה , הוא ה'אני' העומד לפני ייחודו של אלוהים כיחיד מול יחיד . היחיד מתגלה על ידי החטא , על ידי הכרה באשמתו שלו , אשמה שאין הוא רשאי להטיל על אחרים . וידויו של היחיד על חטאו הוא תחילת יצירתו העצמית מחדש המכונה 'תשובה' בשפה הדתית . יצירה עצמית זו נעשית לפני האל , אך היא אוטונומית לחלוטין . ההיטהרות לפני אלוהים מאפשרת לאדם להכיר בכך שנסלח לו , שהרי אין הוא יכול לסלוח לעצמו . בסליחה זו אלוהים מאשר את ה'אני' החדש של האדם . לכאורה גם האהבה וגם הרע הם ילידי הניסיון הגופני , ואין לראותם כמושגים תבוניים טהורים . היחיד הרי הוא "האורגניזם על מחזור חומריו " , " והאהבה אינה אלא להיטות בין הלהיטויות , אשר הן "דוגמת הרגשות הכלליים , מומרצות מתוך המעיים , הם המניעים הגופניים והעצביים התחתונים של הנפש . " אם כן , היחיד הוא תוצר החושים , ואילו האהבה והרגשות שייכים לעולם הגופני פסיכולוגי של האדם - עולם שאין לו מקום , לדעת כהן , במפעלה של התבונה הטהורה . כיצד מתמודד כהן בשיטתו המאוחרת עם הדרישה החמורה ליצור מסכת של תבונה אידאלית טהורה ובד בבד מכיר ביחיד ובאהבה ? האם ניתן לכונן את הרע כמושג ואת האהבה ככוח הכרתי טהור ? האם חזר בו מדרישה חמורה זו ? רבים חשבו שכהן המאוחר פרץ את שיטתו במסגרת מאמציו אלו . החלטתי לנסות ולהראות כיצד חשב כהן עצמו את שיטתו שלו , . 10 ראו : שטראוס , הקדמה , עמ' ; 379-378 עמיר , פרטיקולריזם , עמ' . 666-664 . 11 כהן , דת , עמ' . 52 . 12 שם , עמ' . 176 . 13 לדעת רוזנצווייג ( נהריים , עמ' , 134 , 132-131 ובמיוחד עמ' , ( 141-137 המשבר ניכר על ידי המשמעות החדשה שניתנה למושג 'קורלציה . ' ברגמן ( כהן , עמ' , ( 187-185 ממשיך בקו של רוזנצווייג , אך הוא סבור שהמפנה בשיטה נעשה שלא מדעת , ויסודו בביטול הדרישה הקאנטיאנית לטוהר הקיצוני של התבונה על ידי המעבר אל היחיד האמפירי . אוקו ( כהן , עמ' , ( 12 טוען שאין כאן שינוי בשיטה אלא שכהן המאוחר מעניק משקל אונטולוגי לאידאת האלוהים שלו . גוטמן ( כהן , עמ' , ( 323 מתבסס על השפעת הדת החיה בעולמו של כהן , אשר לא תאמה את השיטה , בהמשך ( שם , עמ' ( 328 הוא מעיר כי אידאת האלוהים השתנתה , אך לא אופיה המתודי של השיטה , לכן מצוי כהן בפילוג בין התוכן הדתי לבין המושגים הפילוסופיים . שבייד ( כהן , עמ' -231 , ( 259 מצדד בתפיסת ההמשך והמיצוי של השיטה בדת , ואף רואה בה את החל ק הרביעי והאחרון במכלול השיטה הפילוסופית . קלובק ( היסטוריה , ( מצדד בקו זה וטוען שהספר על הדת לא רק שאינו מהווה פריצה של השיטה - הוא למעשה מיצוי השיטה הקאנטיאנית מצד יישומה בהיסטוריה . פומה ( כהן , עמ' , ( 168-158 סבורה כי

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help