sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > אהבת הרע > מבוא

Page:10

מוסדותיה שהם חלק מעולם התופעות . לכן , יש להציב את כללי המשפט וחוקי המדינה כמושא להתבוננות הפילוסופית , כדי לחשוף את הקטגוריות המובלעות בהן . בגלל חשיבותה של שיטתו של כהן בסוגיה זו לענייננו היא תתואר להלן בפרק השישי . האסתטיקה היא תחום שלישי שבו באה התבונה לידי ביטוי . גם שם יישם כהן את שיטתו על ידי בחינת יצירותיה התרבותיים של התבונה בספרו אסתטיקה של הרגש הטהור . ( 1912 ) בכך סבר כהן שהושלמה שיטתו הפילוסופית הנוגעת בכל תחומיה של התבונה הטהורה המשתקפת במוסדותיה השונים של התרבות . אך בשנות חייו האחרונות , לאחר פרישתו מן האוניברסיטה בשנת , 1912 הוא גילה את מקומה של הדת בתוך השיטה הפילוסופית האידאליסטית שלו . בשנים אלו שהה בברלין ולימד ב'בית המדרש הגבוה למדעי היהדות . ' הוא גילה שלדת נקודת מבט ייחודית בתוך המוסר הפילוסופי . בעוד שהמוסר מאופיין בכלליותו ובתביעתו המוחלטת , המוצבת בפני כל בני האדם באופן זהה , גילתה 'דת התבונה' את קלסתר פניו של היחיד . ספרו דת התבונה ממקורות היהדות התפרסם רק אחרי מותו , בשנת . 1919 המוסר המוחלט מתייחס אל האדם כאל נציגה של האנושות . לכן ניתן לכנות את האדם שאליו מתייחס המוסר באמצעות הגוף הדקדוקי השלישי - 'הוא . ' כל בני האדם שווים הם , כולם מעורטלים ממאפייניהם הפרטיים , ולכן כולם בבחינת 'נסתר , ' אך הדת מכירה במושגים יחסיים של האדם . היא מכירה ברע ה'נוכח' מולי ומאופיין בסבלו , האדם אשר ניתן לכנותו בגוף שני , 'אתה , ' והיא מכירה גם ביחידותו של האדם כגוף ראשון - 'אני' המכיר בחטאו ויוצר את עצמו מחדש . במסגרת חיבור זה לא אעסוק בכינונו של ה'אני' בשיטה זו , אך ברור שהוא מרכזו של הספר דת התבונה . היחיד המוחלט מתגלה ב'אני' ולא ברע הנמצא בזיקה אל אחרים . יחיד מוחלט זה הוא חידוש עצמי של הדת H . Cohen , Asthetik des reinen Geflihls , Berlin 1912 . 8 . 9 ראו : בנזימן , למקומו . בחלקו הראשון של הספר , מצביע בנזימן על כך , ששלושה פילוסופים חשובים של המוסר - ריצ'רד מרווין הר , עמנואל קאנט וג'והן רולס - מאוחדים בתפיסה שהאתיקה , שאינה נושאת פנים לאיש , מוחקת את קלסתר פניו הייחודיות של כל אדם . כהן , כמובן , הכיר רק את קאנט .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help