sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > אהבת הרע > מבוא

Page:9

התבונה לשפר את עצמה . עליה להרחיב את כלי תפיסתה , להגמישם ולעדנם , כדי להרחיב את תחולתה . אתגרה האחרון של התבונה הוא להתגבר על סרבנותם של כל נתוני החושים ולהכניסם תחת כנפיה . אם התבונה מכוננת את עולם התופעות כולו , הרי נתוני החושים מציבים בפני התבונה את האידאל שלה . על ידי בירור התופעות מבררת התבונה למעשה את עצמה . התבונה מתבטאת באופן ראשוני על ידי עולם התופעות , והיא מתבררת לעצמה באופן רפלקסיבי על ידי הבנתו . כאן מונח חידושו המרכזי של כהן ביחס לקאנט , התבונה נעשית מודעת לעצמה באמצעות עולם התופעות ולא באופן בלתי אמצעי . עולם תופעות זה על כל רבגוניותו הוא פרי יצירתה של התבונה , והתחקותה אחריו היא תהליך אינסופי של הכרה עצמית . גם באתיקה העתיק קאנט את מרכז הכובד אל תבונת האדם . כשם שבתחום הניסיון התבונה מכוננת את המושאים ואינה מוצאת אותם לפניה ( מלבד נתוני החושים , לפי קאנט , ( כך גם באתיקה - ובאופן קיצוני יותר - התבונה האוטונומית מכוננת את הצו המוסרי בעצמה . לכן צריך צו זה להיות טהור , דהיינו , אפריורי , ולכן עליו להיות 'חוק צורני' בלבד , כלומר , חוק שהמאפיין היחיד שלו הוא הכלליות המוחלטת . מכאן גזר קאנט את הצו הקטגורי , אשר ניסוחו הראשון הוא : "עשה מעשיך רק על פי אותו הכלל המעשי אשר , בקבלך אותו , תוכל לרצות גם כן כי יהיה לחוק כללי . " על האדם לפעול מתוך ההכרה שבפעולתו הוא הופך למחוקק חוק כללי ומוחלט לכל בני האדם ולא רק לעצמו . הציווי המוסרי דורש מן האדם להתרומם מעל לפרטיותו ולפעול מתוך אימוץ הכלליות . כלליות זו מבטיחה יחס שווה לכל אדם באשר הוא אדם ( לפי קאנט , לכל בעלי התבונה ;( יסודו של המוסר בכך שהוא משווה בין אדם לאדם ואינו נושא פנים לאיש . כהן קיבל עיקרון זה , אך גם כאן , בספרו השני אתיקה של הרצון הטהור , ( 1904 ) הביא לידי ביטוי את שיטתו הייחודית ואת המתודיקה הקפדנית שלו . הוא סבר , בניגוד לקאנט , שעל התבונה לברר את יסודותיה של האתיקה בתיווכו של עולם התופעות ולא באופן בלתי אמצעי . את יסודותיה האפריוריים של האתיקה יש לחשוף , על ידי התחקות אחר . 6 קאנט , הנחת יסוד , עמ' . 78 . H . Cohen , Ethik des reinen Willens , Berlin 1902 . 7

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help