sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > אהבת הרע > מבוא

Page:8

יכולים להשיג את העולם רק כפי שהוא מופיע לנגד עינינו ונתפס בתבונתנו , דהיינו , את 'עולם התופעות' = ) פנומנה . ( מקורן של התופעות ב'דבר כשהוא לעצמו , ' אך הן אינן זהות לו , כיוון שהתבונה מכוננת תופעות אלו ומעצבת אותן על פי תכניותיה . עולם התופעות הוא הניסיון האנושי בכללותו והוא נקבע הן על ידי הדבר כשהוא לעצמו והן על ידי התבונה ומושפע משניהם . עיקר עבודתו של קאנט בספרו ביקורת התבונה הטהורה היה טיהורה של התבונה מכל סיגיה החושיים , דהיינו , הגדרת הקטגוריות הטהורות שלה . אלו הן הקטגוריות המכוננות את המציאות , ולכן קודמות לה ( אפריוריות . ( קאנט ניתח את הניסיון והפריד בין הנתונים החושיים , שמקורם ב'דבר כשהוא לעצמו , ' לבין ההיבטים הצורניים של הניסיון , שמקורם בתבונה . הנתונים החושיים אינם ניתנים לרדוקציה לתוך תכניותיה של התבונה . אי אפשר להמיר איכויות חושניות בתבניות צורניות מופשטות . מצד שני , הנתונים החושיים אינם ממצים את הניסיון האנושי המזהה חוקיות בתופעות , חוקיות המתבטאת בקטגוריות שונות , כמו סיבתיות , כמותיות ועוד . לכן קאנט קבע שמקורן של האיכויות החושניות ב'דבר כשהוא לעצמו' ומקורן של הקטגוריות בתבונה . הרמן כהן באידאליזם שלו הקצין את 'המהפכה הקופרניקאית' וטען בספר הראשון המציג את שיטתו שלו , לוגיקה של ההכרה הטהורה , ( 1902 ) כי התבונה מכוננת את הכול . קביעתו של קאנט שמקורם של נתוני החושים ב'דבר כשהוא לעצמו' בעייתית . קביעת היחס בין 'הדבר כשהוא לעצמו' לבין התופעות פורצת את גבולותיו הלגיטימיים של הדיון הפילוסופי הביקורתי . אין התבונה יכולה לדון אלא בעולם התופעות ואל לה לפרוץ גבול חמור זה . לכן אין להסביר את נתוני החושים באמצעות יסודות הקיימים מחוץ לעולם התופעות , אלא באמצעות התבונה בלבד . נתוני החושים אינם ביטוייו של 'הדבר כשהוא לעצמו , ' אלא הם מעידים על כך שהתבונה עדיין לא סיימה את תפקידה . אי יכולתה של התבונה להסביר את נתוני החושים באמצעות קטגוריות תבוניות מחייב את . H . Cohen , Logikder reinen Erkenntniss , Berlin 1902 . 5

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help