sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

המדוברת בארץ ( בהגייה הספרדית ) וצלילי הערבית המקומית ( חשוב להבין הגדרה זו על רקע המציאות בתל אביב , במיוחד בשנות הארבעים של המאה ה , 20 בימים שהיתה עיר ים תיכונית קטנה , פתוחה אל חוף הים וצמודה ליפו ולכפרים ערביים שכנים רבים . ( ג . המוסיקה שיש לגבש בארץ ישראל חייבת להיות שונה לחלוטין מן המוסיקה של יהדות הגולה , ועיקרה ההשתלבות באזור הים תיכוני ( מכאן הכינוי 'סוויטה שמית . ( ' ד . ההוויה של החברה היהודית המתחדשת צמודה לעבר התנ"כי ולצלילי העברית בתנ"ך . ה . במציאות של חברה מתגבשת ולוחמת חייב המלחין להיות מגויס למען הקולקטיב ולפעול כשליח ציבור המנחה את החברה לקראת גיבוש סגנון מוסיקלי המבטא את הקולקטיב . על המלחין להימנע מכל הבעה של רגשותיו האישיים פרטיים . ו . במוסיקה הישראלית אין מקום לשימור המורשת האירופית , אך עם זאת עליה להיות שונה מהמוסיקה הערבית . עליה להגיע לסינתזה מורכבת בתהליך ארוך . בוסקוביץ , ' שניחן בסגנון כתיבה רהוט , הרבה לבטא את רעיונותיו במאמרים ובהרצאות , ומסוף - 1956 כמבקר המוסיקה של הארץ , לאחר פטירתו הפתאומית של דוד רוזוליו . . 2 לאומיות אינדיבידואלית . את הגישה הזאת הגדיר לראשונה אריך ולטר שטרנברג ( 1974-1891 ) בפתח מאמר שפרסם בכתב העת קצר הימים מוסיקה עברית : שאיפת היהודים למרכז חדש , פנימי וחיצוני כאחד , הביאה גם לידי בקשת תרבות יהודית חדשה . בתחום המוסיקה נתעוררה מחלוקת על דבר האםתיטיקה של היצירה היהודית לעתיד לבוא , ולא מעטים הם החכמים המנבאים מראש מה תהא צורתה לפרטי פרטיה . אלא שהם מסיחים את הדעת , שאין הרצון מועיל כאן , כל זמן שלא ניתנה האפשרות לבוא לכלל דעה מוסיקלית אחת . כמה מאושר הוא הצרפתי או האנגלי הנשען על מסורת מוסיקלית שמתייצב לפני קהל שומעים המרשה לו להיות כמות שהוא באמת . וכנגד זה , מה הוא מצבנו אנו ? קומפוניסטים מכל ארבע כנפות הארץ , בני אסכולות שונות , מוצאים לפניהם קהל שומעים המחולק לחלקים הרבה , וכל חלק יש לו טעם מיוחד משלו ותביעות מיוחדות . במצב זה מוטלת , לדעתי , על הקומפוניסט חובה אחת : אין לא להשגיח כלל בדבר אם דורשים ממנו פולקלור ארצישראלי , או נגינת בית הכנסת , או מנגינות מקושטות בנעימות רוסיות , אלא עליו ללכת בדרכו הוא ולדבר בשפה שלו הנובעת מתוכו . גישה זו ביטא גם יוסף טל ( יליד ( 1910 בריאיון מפורט עם המלחין האמריקני רוברט פליישר " . טל טען כי ישיבתו הארוכה בארץ , היותו דובר עברית ועצם העובדה שהוא חי את המציאות הישראלית - כל אלה מגדירים את יצירתו כ'ישראלית . ' . 10 מוסיקה יהודית , , 1938 עמי י"ד . את החוברת הכפולה היחידה של כתב העת הוציא 'המרכז העולמי למוסיקה יהודית בארץ ישראל' בשנת . 1938 ראו ; Philip V . Bohlman , The world Centre for Jewish Music in Palestine , Oxford 1 992 Robert Fleisher , Twenty Israeli Composers : Voices of a Culture , Detroit , MI 1997 , pp . . 11 72 ff .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help