sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

ישראלית , כשהרשה מהם לחקות את סגנון הנגינה המזרחי ' . בתחום זמר העם הישראלי נמשך קשר כזה בהופעותיה של שושנה דמארי עם הפסנתר והמלחין משה וילנסקי ובביצועיהן של זמרות עם מעדות המזרח שהופיעו בעקבותיה . ההכשרה המקצועית בקונסרבטוריונים ובאקדמיות הגבוהות למוסיקה התבססה על המודל האירופי . מודל זה הועתק לארץ כבר בתוכנית הלימודים של בית הספר לנגינה שיסדה ביפו בשנת 1910 הזמרת שולמית רופין ושנקרא על שמה מאז מותה בשנת . 1912 בכל מוסדות החינוך הללו כללה תוכנית הלימודים שיעורים אינדיבידואליים בנגינה או בפיתוח קול ולצדם שיעורים בתאוריה , בהלחנה ובהיסטוריה של המוסיקה וסדנאות תזמורת ומוסיקה קאמרית . המסגרת היחידה שבה נדונה המוסיקה שכונתה 'חוץ אירופית' או 'מזרחית' היתה קורס שעיקרו היה סקירה כללית ומהירה של תרבויות המוסיקה בעולם . גם אותם מלחינים בני הדור הראשון , כגון בוסקוביץ , ' שפנו במיוחד אל המוסיקה הערבית כמודל ללימוד ולחיקוי ( בארכיונו של בוסקוביץ' השתמרה מחברת תווים עבת כרס שבה רשם את המוטיבים של מאקאם 'באיאתי , ( ' חיברו את כל יצירותיהם לכלים מערביים > כך , למשל , ב'סוויטה השמית' מחקה הפסנתר את נגינת הקאנון והעוד . < ניסיון יחיד של הרקדנית ירדנה כהן , שביקשה להופיע בשנת 1941 עם שלושה מוסיקאים חובבים , רוכלים בשוק בחיפה , שניגנו בעוד , בדרבוקה ובחליל ערבי , נכשל בשל חוסר קומוניקציה מוחלט בינה לבין המוסיקאים . העיסוק במוסיקה המזרחית בכלל ובזו הערבית בפרט הוגבל לתחום המחקר וההוראה העיונית בחוגים למוסיקולוגיה ולארכיון הצליל ' > הפונותיקה < ' בבית הספרים הלאומי בירושלים . ארבע המגמות למרות המבוכה והיעדר המטרה הברורה ניתן להבחין בשלוש מגמות אידאולוגיות בקרב המלחינים בני הדור הראשון של המוסיקה ביישוב ; ה לאומיות קולקטיבית . מעצבה של גישה זו היה אלכסנדר אוריה בוסקוביץ , ' שהיה האידאולוג הרהוט ביותר של המוסיקה הישראלית בראשיתה . הואיל ודיון מקיף באידאולוגיה של בוסקוביץ' כבר פורסם , אסתפק בסיכום תמציתי של עיקריה : א . כל מלחין הראוי לשמו מגיב ביצירתו על ה'היכן והמתי' הדיאלקטי של המציאות שבה הוא פועל . ב . 'התיכן והמתי' במציאות הישראלית מתבטאים בנוף הארץ - הנוף ה'סטטי , ' שהוא הנוף שהמלחין רואה סביבו , והנוף ה'דינמי' שהוא קולט באוזניו : צלילי השפה העברית . 7 לדיון מפורט ראו : אמנון שילוח ואריק כהן , 'דינמיקת השינוי במוסיקה של עדות המזרח בישראל , ' פעמים , , < 1982 > 12 עמי ; 25 הירשברג , 'ברכה צפירה' > לעיל הערה . ( 2 . 8 ראו ספרה המקסים של ירדנה כהן , בתוף ובמחול , מרחביה , 1963 עמ' , 30 . 9 להוצאה מקובצת של מרבית כתביו האידאולוגיים של בוסקוביץ' ראו שמואלי והירשברג , א"א בוסקוביץ . '

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help