sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

4 הפרק . ' לעומתו ציין דוד רוזוליו את 'הניב היהודי הבולט ביצירה . כאן לא השתמש שטרנברג בשום מנגינה עממית , לא יהודית גלותית ולא ארצישראלית . יצירה זו היא חפשית לגמרי , פרי דמיון במעופו , ובנעימותיה ובהרמוניזציה נמצאים יסודות בולטים מאוד , הקרובים 5 בהרמוניה שלמה עם הטכסט התנ"כי שעליו בנויה היצירה . ' שני המבקרים ראו בקשר בין 'תנ"כי' לבין 'מזרחי' נתון שאין עליו עוררין , אך היו חלוקים בדעתם באשר לסמיוטיקה המוסיקלית המבטאת קשר זה . המחלוקת נבעה מעצם הפרדוקס שבסיטואציה עצמה : הציבור , שייצגו אותו מבקרי מוסיקה , פובליציסטים והוגי דעות , דרש מהמלחינים לתרום ביצירותיהם לגיבוש סגנון מוסיקלי שנקרא בתחילה 'יהודי חדש' ולאחר קום המדינה 'ישראלי . ' ואולם , איש מהם לא היה מסוגל להגדיר את מאפייניו המוסיקליים של הסגנון הנכסף באופן שיהיה מדויק יותר מהגיגים מעורפלים כגון 'מזרחי שלא יהיה מזרחי יתר על המידה , ' וכך נשפטו המלחינים לפי מידת התקדמותם לקראת מטרה שאיש לא ידע להגדירה . סיבה מרכזית לערפולו של אידאל ה'מזרחיות' היה מעמדן של המוסיקה הערבית ושל תרבות המוסיקה המזרחית של עדות המזרח בארץ . עשרות שנים התקיימה בארץ תרבות עשירה של ביצועי מוסיקה ערבית , אמנותית ועממית בנתק גמור מחיי המוסיקה המערבית ששלטה בקונצרטים הממוסדים . שתי התרבויות התקיימו זו לצד זו במערך הידוע בתחום האנתרופולוגיה כ'קומפרטמנטליזציה' . ( compartmentalization ) הניסיון הראשון לגשר ביניהן היה בתחום המחקר , תחילה בעבודתו החלוצית של א"צ אידלםון "( 1921-1907 ) ולאחר מכן בעבודתם של רוברט לכמן ואדית גרזון קיוי , שהחלו במחקרם בשנת , 1935 ושל ממשיכיהם , כגון אמנון שילוח , שמחקריהם מתנהלים עד היום הזה . אולם עבודה זו , חשובה ככל שתהיה , הוגבלה לחוג חוקרים מצומצם ביותר . הניסיון החלוצי הראשון ליצור קשר יצירתי וביצועי בין שני עולמות התרבות הללו היה בהופעותיה של הזמרת ברכה צפירה , ( 1990-1910 ) חלוצת ביצועי הזמר של עדות המזרח והשיר הערבי על בימות הקונצרטים הממוסדים בארץ . במקרה זה יזם המזרח את הקשר עם המערב . החל משנת , 1939 לאחר שמונה שנים של הופעות עם הפסנתרן המאלתר נחום נרדי , הזמינה ברכה צפירה עיבודים לשיריה אצל מרבית המלחינים בארץ , כשהיא דורשת במפורש כי העיבודים ייועדו לכלים מערביים בלבד . בהופעותיה הרבות ברחבי הארץ ובמצרים ליוו אותה בנגינתם הרכבים קאמריים של חברי התזמורת הפילהרמונית או המלחין פאול בן חיים בפסנתר . לשיא הצלחתה הגיעה צפירה בהופעותיה בקונצרטים הסדירים של התזמורת הארץ ישראלית ( לימים התזמורת הפילהרמונית הישראלית . ( עם זאת , ברכה צפירה סיפרה בזכרונותיה על ההתנגשויות המתמידות שאירעו בינה לבין הנגנים , חברי התזמורת הארץ . 4 דבר , . 23 . 2 . 1939 . 5 הארץ , . 2 . 1 . 1939 . 6 לדיון מפורט דאו : ישראל אדלר , בתיה האייאד ואליהו שלייפר ( עורכים , ( ספר אברהם צבי אידלסון , ה , ירושלים . 1986

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help