sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

בתוך תקופה קצרה של שמונה שנים יותר משלושים מלחינים מקצועיים , רובם בשיא פריחתם היצירתית ( מספר עצום ביחס לממדי היישוב היהודי בארץ באותן שנים . ( חשוב לציין כי מלחינים אלה לא הכירו איש את רעהו לפני עלייתם , וכך לא נוצרה בארץ סיטואציה של 'אסכולה' שבראשה עומד מלחין והוגה דעות מכובד הזוכה להכרת עמיתיו בהיותו 'מורה דרך . ' היחיד שהחל לגבש קבוצת תלמידים בעלי אידאולוגיה משותפת היה שטפאן וולטה ( 1972-1902 ) המקורי ועז הביטוי . וולטה עלה ארצה בשנת 1935 ותרם רבות לחיי המוסיקה בהתיישבות העובדת ובהוראת הלחנה בקונסרבטוריון הארץ ישראלי בירושלים , אולם כעבור ארבע שנים , בשל קשיי קליטה , היגר לארצות הברית . המלחינים האחרים מצאו את מקומם בארץ ובתוך זמן קצר חידשו את פעילותם היוצרת למרות המצוקה הכלכלית וקשיי הקליטה . כל אחד מהם הגיב בדרכו שלו על המציאות החדשה , הן מתוך מחויבות פנימית לסיטואציה שבה מצאו עצמם , לנוכח האתגר של יצירת תרבות מוסיקלית גבוהה יש מאין , הן בשל הלחצים שהופעלו עליהם מבחוץ . כל ביצוע של יצירה חדשה של מלחין בארץ גרר ביקורת אידאולוגית והערכה בנוגע לרמתה המקצועית של היצירה , ותכופות התבטאה המבוכה האידאולוגית בתגובות סותרות . כאלה היו , למשל , הביקורות על ביצוע הבכורה של 'יוסף ואחיו' מאת אריך ולטר שטרנברג - ( 1971-1891 ) מהיצירות התזמורתיות המורכבות הראשונות שחוברו בארץ . מנשה רבינא , מבקר המוסיקה של עיתון דבר - שהיה גם מלחין שירים , מעבד , מנצח מקהלות ומרצה - ציין כי ' הקומפוזיטור שטרנברג נמנע מלשלב מוטיבים מזרחיים ליצירתו , אף על פי שהיא בנויה על נושא [ במקור 'נושי [ ' תנ"כי . הוא בנה את הסוויטה מתוך גישה אינדיבידואלית ללא ויתור למקובל במזרחי חדיש . זהו רצונו הטוב של היוצר , אבל אם כן הרי אין לתאר את " עליית יוסף" ככניסת מלך אירופי לכנסייה נוצרית , ורוח זו נשבה מהכוראל בסופו של . 2 ראו : יהואש הירשברג , פאול בן חיים , חייו ויצירתו , תל אביב , 1983 נוסח אנגלי מורחב : Jehoash ; Hirshberg , Paul Ben-Haim : His Life and Works , Jerusalem 1988 אבנר בהט , עדן פרטוש , תל אביב ; 1984 הרצל שמואלי ויהואש הירשברג , א"א בוסקוביץ , ' חייו , יצירתו , הגותו , ירושלים ; 1995 Jehoash Hirshberg , Music in the Jewish Communityof Palestine 1880-1948 , A Social , History , Oxford 1995 האופרה 'דן השומר' של מרק לברי , תצליל , , < 1977 ) 17 עמ' ; 134-123 Jehoash Hirshberg , The "Israeli" in Israeli Music : The Audience Responds ' , Israel ; Studies in Musicology , 1 ( 1978 ) , pp . 171-159 יהואש הירשברג , 'ברכה צפירה ותהליך השינוי במוסיקה בישראל , ' פעמים , , ( 1984 ) 19 עמ' 46-29 [ להלן : הירשברג , 'ברכה צפירה Jehoash ;[ ' Hirshberg , 'Alexander U . Boskovitch and the Quest for an Israeli National Musical Style ' , Modem Jews and their Musical Agendas ( Studies in Contemporary Jewry , 9 ) ; New York 1993 , pp . 92-109 'מוסיקה מגויסת , ' בתוך : מרדכי בר און > עורך , < אתגר הריבונות , ירושלים , 1999 עמ' Jehoash Hirshberg , 'A Modernist Composer in an Immigrant ; 247-231 Community : The Quest for Status and National Ideology' , in : Austin Clarkson ( ed . ) , On the Music of Stefa Wolpe , Essays and Recollections , New York 2003 , pp . 75-94 [ להלן : . [ Hirshberg , 'A Modernist Composer' Hirshberg , 'A Modernist Composer' ( above note 2 ) . 3

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help