sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

הוא שיבטיח הרמוניה חברתית . כך ניסח זאת שותפו האידאולוגי של ג'פרסון בתקופת המהפכה , תומס פיין : 'האדם , לולא הושחת בידי ממשלות , הוא מטבעו ידיד של האדם / 2 לעומתה האסכולה המדיסוניאנית , אסכולת הקונפליקט המבוקר , הניחה שתנאים של חופש דווקא ייצרו אי שוויון וקונפליקט , ותפקידה של הממשלה הרפובליקנית הוא לשמור על כללי המשחק של הקונפליקט הזה . חשוב להדגיש : לשמור על כללי המשחק , אבל לעולם לא לדכא את הקונפליקט , מכיוון שעצם הקיום של ריבוי אינטרסים מתחרים הוא זה שאמור להבטיח את החירות . הריבוי והפיצול , ההתנגשות המתמדת בין קבוצות אינטרסים הם המבטיחים ששום קבוצה לא תוכל להשתלט על המרכז ולנכס לעצמה את הכוח הפוליטי . אבל יש משותף חשוב לשתי האסכולות . שתיהן ביקשו לכונן את הממשל על סמך מהפכה עמוקה במחשבה המוסרית : הסדר יהיה מבוסם על שחרור היצר ולא על ריסונו . בעולמו של מדיסון שחרור היצר ייצור איזון דינמי בין רצונות מתחרים , קונפליקט מתמיד שהממשל יתחזק , יאפשר ויגביל . לעומת זאת , בעולמו של ג'פרסון שחרור היצר הפרטי ייצור הרמוניה , לא קונפליקט . יש לכך , על פי ג'פרסון , שני טעמים , ואת שניהם הוא שאב ממוריו , אנשי הנאורות הסקוטית . הטעם האחד הוא 'מערכת החירות הטבעית' של אדם סמית , המוכרת לנו בשם עקרון 'היד הנעלמה . ' לפי השקפה זו , יש הרמוניה קבועה מראש בין כל הרצונות הפרטיים . בעולם הכלכלי הווסת המכונן אותה הוא השוק החופשי ( אבל הדימוי הכלכלי הזה , חשוב להדגיש , היה אצל ג'פרסון מקרה פרטי להרמוניה רחבה יותר בשאר תחומי החיים . ( ההיצע והביקוש לא רק קובעים את ערכן האמיתי של סחורות ( על פי מידת הרצון הממשי של בני אדם להשיגן ) - הם גם מווסתים את המוטיבציה לייצר , מתעלים את השאיפה האישית של כל יחיד לכיוון המשתלם ביותר , כלומר לאפיק של פעילות בעלת ערך ורצויה לשאר חברי הקהילה . ביסוד השקפה זו עומד מה שההיסטוריון כריסטופר לש קרא לו 'הרהביליטציה המוסרית של היצר . ' שחרור היצר מקדם את התועלת הכללית . דיכויו מעכב אותה . זו מהפכה לא מבוטלת במחשבה על מוסר : היצר נהפך לסוכן של הטוב , ואילו הריסון הוא המשבש את ההתנהגות המוסרית . אבל גם אצל סמית וגם אצל ג'פרסון יש תפס ביטחון נוסף להנחה שהשחרור לא יוליד את מצב הטבע האלים של הובס . זהו 'הסנטימנט המוסרי' או 'החוש המוסרי' כלשונו של אבי הרעיון , מורו ורבו של םמית , פרנסיס האצ'סון . על פי הנאורים הסקוטים , ההתנהגות המוסרית אינה נשענת על חוזה או על חישובי תועלת ועל אינטרס עצמי נאור , וגם לא על אמונה בציווי דתי או על פחד מפני הריבון . יש בנו נטייה טבעית , רגשית , לסלוד מעוול . בשל נטייה זו , מתוך האמפתיה לכאבו של הזולת , אנחנו מבקשים למנוע עוול ולעודד את הטוב Eric Foner , Tom Paine and Revolutionary America , New York 1976 , p . 91 . 2 . 3 האלמנט הזה במחשבתו של מדיסון הוא תשובה להנחה המקובלת של בני הזמן , הקביעה של מונטסקיה שממשל רפובליקני יכול להתקיים לאורך זמן רק ביחידה פוליטית קטנה , דוגמת הפוליס היוונית או עיר המדינה האיטלקית מתקופת הרנסנס , שם מכירים האזרחים זה את זה פנים אל פנים .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help