sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

האנגלים תופסים את החברה שלהם באופן המעלה על הדעת קתדרלה - מבנה עתיק , מעוטר , שיש בו הוד וסמכות - ואילו מקבילתו האמריקנית היא כוורת דבורים סואנת או אתר בנייה . בעולמם של צ'רצ'יל וד'יזרעאלי השלם הוא הרבה יותר מסכום חלקיו , והוא בנוי על עליונותם של היחסים הציבוריים על פני הפרטיים , לעומת זאת , הציביליזציה האמריקנית נשארה נאמנה לרעיון שהשלם אינו אלא סכום של חלקיו ואסור שיהיה יותר מזה ; שכל ניסיון להעלות אותו למעמד גבוה יותר מסכום של חלקים פירושו בהכרח פיחות במעמדם של החלקים , הקטנה של דמות היחיד . אם השלם של צ'רצ'יל הוא מקודש וקוהרנטי להפליא , המרחב הציבורי האמריקני הוא תועלתני ומפוזר , מפני שקדושה וקוהרנטיות , ואפילו סתם קביעות , הם חנק . תועלתנות ופיזור הם המדיום שהיחיד יכול באמצעותו ובתוכו לספק את צרכיו בזמן שהוא שומר על מרחב נשימה מרבי של חירות . באנגליה של צ'רצ'יל צריך לחצוב בכוח את תחום חירותו של היחיד , כדי לשחררו ממשקלו של הכללי והציבורי , ולעומת זאת באמריקה דרוש מאמץ דומה כדי לאסוף פרטים לכדי פעילות משותפת . המרחב שבין יחידים , זה שמתנהלת בו פעילות ציבורית , הוא מפוזר ודליל , וכדי לאסוף את חלקיו די הצורך כדי לפעול ביחד דרושה משימה ספציפית משותפת . בדמיון הפוליטי של ארצות הברית עדיין יש מקום מרכזי לדימויים שמקורם בחברה שעברה מן העולם מזמן , או ליתר דיוק מקורם בדיוקן דמיוני אך ותיק של חברה שמעולם לא התקיימה במציאות : אזרחים מתכנסים יחדיו כשצריך להקים גשר לתועלת כולם , כשצריך לבנות בית םפר , לצאת למלחמה , לשפוט פושע או לחוקק חוקים . האמנה החברתית אינה רק עיקרון מופשט או תאוריה כללית של החברה , היא פעילות מתמדת . והפעילות הזאת , בתוספת תשתית החוקים המשרטטים את גבולותיה במידה המינימלית הדרושה , היא 'החברה . ' חשוב להדגיש : למעשה החברה האמריקנית היא הרבה יותר מן הדיוקן הזה ; אבל בדמיונם האוטופי של האמריקנים , ארצות הברית כולה היא סדרה מתמשכת של אמנות חברתיות שנכרתות ומתפרקות על פי הצרכים המשתנים . מעמד של קדושה מיוחס תמיד קודם כול ליחיד ולחירותו , ולא ל'רצון הכללי' או למסורת , או לקולקטיב . לכן השאלה המטרידה המתמדת במחשבה האמריקנלת על החברה היא איך ליישב חירות אינדיבידואלית קיצונית עם עצם קיומו של הקולקטיב . מהבחינה הזאת יש ניגוד בולט בין המחשבה הפוליטית האמריקנית לבין התודעה הישראלית , מפני שבישראל , אפילו כיום , השאלה היסודית הפוכה - שאלת מקומו של היחיד בחברה קולקטיביסטית , או לפחות קולקטיביסטית במידה מסוימת . כאן , בשאלת קיומו של קולקטיב בתנאים של אינדיבידואליזם קיצוני , המחשבה האמריקנית מתפצלת לשני ענפים גדולים והנציגים הבולטים שלהם הם תומס ג'פרסון וג'יימס מדיסון . אנחנו נוטים לשכוח את ההבדל העקרוני ביניהם מפני שהם היו שותפים פוליטיים . אכן נהוג יותר להציב את שניהם באותו מחנה , מול אלכסנדר המילטון , הארכי פדרליסט , התומך ברעיון הממשלה המרכזית החזקה . אבל המסורת ההמילטוניאנית איבדה כמעט לחלוטין את יוקרתה , ואילו ההבדלים בין ג'פרסון למדיסון עתידים למלא תפקיד מכריע במחלוקות האידאולוגיות בהמשך דרכה של ארצות הברית . האסכולה הג'פרסוניאנית , אסכולת ההרמוניה הטבעית , הניחה ששחרור מלא של היחיד

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help