sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

טעם במוזיקה ובלבוש . בשביל צעירים אידאליסטים הספיקו התכנים של 'שנות השישים' לשם יצירת מוקד , גם אם רק מוקד עמום , להתגבשות של זהות חדשה . במובנים חשובים , שיחות ליליות אפופות עשן , עם תקליטים של בוב דילן , תפסו את מקום הדיונים האידאולוגיים בקן של התנועה ; לא רק כבילוי זמן , אלא כמוקד של אידאליזם , של משמעות , של תרבות . ג'ניס ג'ופלין , ג'ימי הנדריקס , 'לד זפליך , 'סגול כהה , ' 'החיפושיות , ' סיימון וגרפונקל בישרו יותר משינוי טעם דורי . 'Make Love , Not War'V שהם נשאו אתם היתה הילה של בשורה מוסרית חשובה במדינה למודת מלחמות , וכשהאופוריה של אחרי מלחמת ששת הימים התחלפה במלחמת ההתשה ואחר כך באימה של מלחמת יום הכיפורים , כשבלבם של ישראלים רבים החלה לקנן התחושה שהאידאולוגיה מעוורת את עינינו לאנושי , התפשט הצורך להחליף את האתוס המגייס של החברה הישראלית ועבר מן השוליים אל חוגים הולכים ומתרחבים . אבל ההתרחבות הזאת באה יחד עם זיהוי הולך וגובר של 'רוח שנות השישים' עם שנות השישים האמריקניות , שהאלמנט הסוציאליסטי של 'שנות השישים' היה בהן חלש במיוחד . בתחילה טשטש המונח 'שנות השישים' את הגבולות בין 'דני האדום' לבין ג'נים ג'ופלין , בין נאו מרקסיסטים צעירים בברלין לבין צעירי 'התנועה לזכויות האזרח' בארצות הברית , בין פראג לבארקלי , ובין פועלי רנו לקומונות ההיפים בשכונת הייט אשברי בסן פרנסיסקו . אבל עם התרחבות האחיזה של בשורת 'שנות השישים' בישראל היא נעשתה בהדרגה אמריקנית באופן יותר ויותר מובהק . למרד הסטודנטים באמריקה היו יומרות מוסריות מובהקות למדי , וסדרת ססמאות ומושגים שאנחנו מזהים בקלות עם ההתקוממות הזאת : מהציווי להיות פתוח , ועד אהבת היחפנות , החובה להיות 'נאמן לעצמך , ' ההנחה שכשכל אחד יהיה נאמן לעצמו כולנו נחיה בהרמוניה ' טבעית , ' הנהייה ל'אותנטי , ' ההנחה ש'הממסד' הפוליטי באשר הוא משחית את טבענו הטוב , האמונה ששינוי חברתי לטובה הוא קודם כול מהפכה בתודעה הפרטית , וכן הלאה . הרבה מזה נשמע כמו משובת נעורים רגילה , תמימות שמקורה בגיל צעיר ובחוסר ניסיון , ויש גם חפיפה לא מבוטלת בין כל זה לאוטופיזם בנוסח השמאל האירופי . אבל ההתקוממות באמריקה היתה למרות הכול התקוממות אמריקנית מובהקת , והיא היתה ספוגה באתוס של האינדיבידואליזם הליברלי שמתוכו צמחה . מערכת האמונות המקופלת בתוכה היא גלגול מודרני של השקפות אמריקניות יסודיות ( בווריאנט ג'פרסוניאני , כפי שאנסה להראות בהמשך ) - השקפות שבעולם הפוליטי שלנו יש לכנותן 'ימין , ' במובן החברתי כלכלי של המונח 'ימין . ' הכינוי 'השמאל החדש' הוא לכן מטעה . יסודו בטעות אמריקנית שאימצנו לעצמנו . הקרבה בין הסטודנטים המורדים וההיפים , מצד אחד , לבין מילטון פרידמן והמגמה החברתית כלכלית שהוא מייצג , מצד שני , גדולה בהרבה , בסופו של חשבון , מהקרבה של הסטודנטים לסוציאליזם על כל גווניו ( למעט הגוון האנרכיסטי ניהיליסטי הקיצוני , זה שספק אם גם אותו ראוי לכנות 'סוציאליזם . ( ' הגבולות בין שמאל אנטי אימפריאליסטי מזן מרקסיסטי לבין ילדי פרחים שהפכו לתומכי הו צ'י מין נראו מטושטשים באמריקה של שנות השישים , ולא כל שכן בישראל , שהרי

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help