sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

ומחאת הסטודנטים שלה , מילאו בהתבגרותם של כמה דורות של ישראלים . במובנים חשובים , הרוח שהגיעה לישראל בעקבות מרידות הסטודנטים של שנות השישים היתה לרבים מעין תחליף אד הוק של אתוס , אחרי שפחת כוחו של האתוס הציוני בתור תבנית של משמעות ושל אוריינטציה מוסרית והצטמצם כוח הגיוס הנפשי שלו , התחליף הזה לאתוס הציוני סוציאליסטי של ישראל שינה את אופיו בהדרגה , וכפי שאנסה לטעון כאן בהמשך , הלך והתכנס לעבר תכנים אמריקניים . בהתחלה נתפסה 'רוח שנות השישים' כרוח אידאליסטית שמאלית ( אומנם במעורפל ) ששטפה את העולם המתועש כולו , אבל עם הזמן החלו 'שנות השישים' לסמל משהו אמריקני מאוד ' . בהתחלה נתפס מרד הסטודנטים גם כזן של השמאל האירופי , אבל בהמשך התמלאו הסמלים שלו בתוכן שהלך ונעשה אמריקני במובהק . לכן , ככל שהחברה הישראלית הושפעה יותר מאמריקה , משמעותו של תחליף האתוס הזה התחלפה בהדרגה מחתרנות , או לפחות מיומרה לחתרנות , לסוג חדש של קונפורמיות : מאחר שהתכנים המזוהים עם סמלי 'שנות השישים' הפכו בהדרגה למנשא להשקפת עולם אמריקנית , ומאחר שהשקפת העולם האמריקנית קנתה לה אחיזה גוברת והולכת בחברה הישראלית בכלל , הנהייה של צעירים אחרי רוח שנות השישים התקרבה אל לב הקונסנזוס . בסוף שנות השישים עצמן , ובתחילת שנות השבעים , כשישראל היתה עדיין באופוריה של אחרי מלחמת ששת הימים ואחר כך בעיצומה של מלחמת ההתשה , היה קשה להבחין בין מחאות הסטודנטים השונות בארצות השונות . השיער הארוך , המוזיקה , העשן והפסיכודליה התחברו באופן עמום למחאת סטודנטים כללית . הגוון הפציפיסטי שלה נראה כמכנה המשותף הרחב בין השמאל החדש בגרמניה ובצרפת , ההתקוממות בפראג , ארוכי השיער שמחו נגד מלחמת וייטנאם באמריקה , וישראלים שנטו לביקורת רדיקלית נגד הציונות , דוגמת הביקורת של חוגי 'מצפן' על רקע מלחמת ההתשה בראשית שנות השבעים . היו קווים משותפים גם בין חוגי 'מצפן' לבין חלק מ'מחנה השלום' הציוני שהחל להתגבש . אותם סמלים ואופנות , אותו שיער ארוך ואותם שירי מחאה של ג'ון באאז , פיט סיגר ובוב דילן נראו משותפים לחבורת 'לול , ' ל'לא שם זין' של דן בן אמוץ , ללהקות הרוק במועדונים של רמלה ולחוגי שמאל רדיקלי בקרב בני הדור הצעיר . כך או כך , כל אלה היו מזוהים , ובצדק , עם ביקורת נגד הזרם המרכזי של החברה הישראלית ציונית . הקשר בין 'אהבה חופשית , ' מכנסיים מתרחבים , מוזיקת רוק וסמים קלים מצד אחד לבין חוסר נחת מסמליה המגייסים של הציונות הסוציאליסטית , חוסר נחת מ'אתא , ' מצנע , מוולונטריזם בנוסח הישן ומפטריוטיזם מצד שני - הקשר הזה היה מובהק דיו לגרום לממשלה , בהתכווצות אינסטינקטיבית אומללה , לאסור על בואה של להקת 'החיפושיות' להופעה בישראל . היה ברור גם ל'ממסד' שכל זה הוא איכשהו התקפה עליו . 'חברת העובדים' והמוזיקה של שלום חנוך ואריק איינשטיין נתפסו באופן עמום כבלתי מתיישבים . הסממנים החיצוניים של 'שנות השישים' ייצגו , אם כן , הרבה יותר מאופנה , או שינוי . 1 הביטוי 'שנות השישים' במרכאות ישמש כאן להצבעה על רוח מרידות הסטודנטים , כתופעה תרבותית , בניגוד לשנות השישים ללא מדכאות , ביטוי שיצביע על תקופת הזמן .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help