sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

זכויות במדינותיר , ם ותו לא . מכאן שתפיסה זו מבטלת את אופיה האתני הלאומי של כל מדינה ומעמידה את הלאומיות על האזרחות בלבד . במובן זה , מדובר במגמה הנוגדת את תפיסת העולם של היהדות המסורתית ושל הציונות כאחד . המגמה הצנטריפטלית היא , אם אפשר לומר כך , בעלת אופי גלובלי יהודי ; כלומר , היא דוגלת בתפיסה של 'עם עולם' המקיים את ייחודו היהודי למרות פיזורו , ומסתמכת לשם כך על התפתחויות גלובליות שחיזקו את הקשרים בין התפוצות ה'על לאומיות' ובין ארץ האם שלהן . מבחינתה , הגלובליזציה מבשרת דווקא את היחלשותה של המדינה הלאומית ואת התחזקות הקשרים העל לאומיים הכלכליים , האתניים והתרבותיים . מגמה זו , במישרין ובעקיפין , מסייעת לתפיסה של 'כלל ישראל' ומחזקת אותה . היא אמנם נוטלת מ'כלל ישראל' את ייחודו הקיומי , אולם בה בעת היא מעניקה לו לגיטימציה אוניברסלית . בכך , באורח פרדוקסלי , בהעניקה לו אופי כללי , היא מחזקת את אופיו הייחודי , בהפכה את האנומליה היהודית הייחודית בעבר לנורמליה כללית בהווה . יוצא מזה שקיומם האוניברסלי של היהודים הוא ייחודם הפרטיקולרי , ותודעתם הפרטיקולרית מאפשרת את קיומם האוניברסלי . לשתי מגמות אלה אופי ומגמות פוליטיים נוגדים , הנשענים גם על נרטיב היסטורי שונה בכל הנוגע לקשר שבין העם היהודי לארץ ישראל בעבר ובהווה . אופיה האוניברסליסטי של המגמה הצנטריפוגלית מתורגם למאמץ פוליטי לערער ואפילו לבטל את המקום המרכזי או המיוחד שתופסת מדינת ישראל בהוויה הקולקטיבית של היהודים , במטרה לעקור את האתוס הציוני מן התודעה של 'כלל ישראל . ' אין ספק כי ככל שמתרחבת האינטגרציה של היהודים בארצות מגוריהם מתרבים ההדים למגמה זו . ההוכחה לכך היא המהפך שחל ב'זכרון השואה' והמרתו מעניין לאומי יהודי לתופעה אוניברסלית . המרה זו הופכת את הטרגדיה האנושית של השואה לתופעה מוסרית אוניברסלית המנותקת מן הרקע ההיסטורי היהודי שלה - כל זאת גם מתוך כוונה להחליש את הקשר ההיסטורי והמוסרי בין השואה והיהודים כעם ובין מדינת ישראל , ובכך להקל את שילובם של היהודים בחברה שבה הם חיים . מנגד חלה התעוררות גם במגמות הצנטריפטליות , הבאות לחזק את התודעה הקולקטיבית היהודית בישראל ובתפוצות . התעוררות זו באה לידי ביטוי בהתחזקותן של האקטיביזם הדתי , הלאומי ציוני ואפילו של האקטיביזם הדתי הלא ציוני , המקבל למעשה את המדינה הציונית ; בהתגברות מעורבותן של העיליות הכלכליות בעניינים הנוגעים לחינוך יהודי ; בהתלכדות הפוליטית של הממסד היהודי בתפוצות סביב ישראל ; וברגישות הציבורית היהודית כלפי גילויי האנטישמיות בארצות העולם . הדוגמה המובהקת לעניין זה היתר , העמידה הציבורית היהודית המשותפת מול ההתקפה הפוליטית הגזענית על הציונות ועל מדינת ישראל בוועידת דרבן . לנוכח מגמה דו כיוונית זו , שאינה דמיונית ואפילו לא מדומיינת , אלא אחוזה היטב במציאות הקיימת , נשאלת השאלה - מהו 'כלל ישראל' בימינו כת ו ד ע ה קולקטיבית , והאם אנו ניצבים לפני התפתחות דיאלקטית חדשה בהגדרת מהותו הרעיונית ? לשאלה זו איננו יכולים למצוא תשובה בהיסטוריוסופיה היהודית במאה השנים האחרונות .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help