sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

למרות ההבדלים המהותיים בין שלוש הגישות של ההיסטוריונים 'המפלילים , ' כולם היו שותפים להנחה האקסיומטית שלפיה קיים 'כלל ישראל' כתופעה רוחנית והיסטורית , והם כולם החזיקו בהנחה זו בדבר קיומו של 'כלל ישראל' אף על פי שאבחנו שינויים מהותיים שחלו בעם היהודי לדורותיו . יוסט , גרץ ודובנוב קבעו את זהותו כאומה גלותית , ואילו דינור , מאהלו , " בארון ואטינגר ראו בעיניהם את חורבן גלות אירופה ואת תקומתה של מדינת ישראל ועל כן תפסו את הקיום היהודי כצירוף בין נורמליזציה טריטוריאלית ממלכתית ובין אנומליה תפוצתית ייחודית - כמו מצבו בתקופת הבית השני - ובכך , במישרין ובעקיפין , קבעו כי מסלול ההיסטוריה היהודית הוא מעגלי . משמעות הדבר היתה חיזוק התפיסה בדבר אחדותה וייחודה של ההיסטוריה היהודית . במישור השני , האידאולוגי פוליטי , אפשר להבחין בארבע גישות מודרניות של תפיסת ' כלל ישראל' - אחת דתית ושלוש לאומיות . הגישה הדתית - הן זו הרפורמית והן זו הקונסרבטיבית - ניסתה להגדיר את 'כלל ישראל' במושגים דתיים מודרניים כחלק בלתי נפרד מן החברה המתקדמת הליברלית וההומנית הסובבת אותו . היסוד הלאומי בגישה זו לא היה גלוי , ומחזיקיה אף הסתייגו ממנו , אלא שהוא התקיים וגם השתמע בה מעצם הגדרתו של הציבור היהודי כבעל ייחוד משלו . לעומת זאת , שלוש הגישות האחרות היו לאומיות מוצהרות הן באידאולוגיה שלהן והן במגמותיהן הפוליטיות . הכוונה היא לתנועה היידישיסטית , שהושפעה מתפיסתו הלאומית של שמעון דובנוב , למפלגת ה'בונד' הסוציאליסטית מרקסיסטית ולתנועה הציונית . שלוש הגישות היו שונות זו מזו ואף יריבות , אך עם זאת היה להן גם בסיס רעיוני ופוליטי משותף . היידישיסטים דובנוביסטים שללו את התפיסה המעמדית הפרולטרית המרקסיסטית של ה'בונד , ' אך שתי התנועות הכירו בהיותם של היהודים עם גלותי ודגלו באוטונומיה יהודית תרבותית בארצות מושבם . ובאשר לציונים - אלה ראו בהקמת אוטונומיה לאומית יהודית בארץ ישראל תנאי להמשך קיומו של העם בגלויותיו כ'כלל ישראל . ' משום כך , הציונות , באורח פרדוקסלי , שללה את היגלות' כתופעה רוחנית ונפשית אך דאגה להמשך קיומה של הגולה כהוויה לאומית . מסיבה זו היא נקטה מאז ועידת הלסינגפורס בשנת 1906 מדיניות שהוגדרה 'עבודת ההווה' בשני המישורים : חיזוק הקיום הלאומי בגולה , ובניין הבית הלאומי בארץ ישראל . מדיניות זו הפכה אותה בהדרגה , עקב תהליכים היסטוריים חמורים שסיכנו את קיומם של היהודים , למייצגת האינטרס הלאומי של ' כלל ישראל . ' כך , לקראת מלחמת העולם השנייה , הכיר שמעון דובנוב בתפקידה ההיסטורי של הציונות , וגם התנועה הרפורמית שינתה את עמדתה האנטי ציונית העקרונית המסורתית והחלה לתמוך בבניין הבית הלאומי ליהודים בארץ ישראל . רק ה'בונד' נותר בסרבנותו הבדלנית ומיאן לשתף פעולה עם 'כלל ישראל , ' אף שבאותו פרק זמן עצמו היה בין ראשוני הנאבקים נגד גל האנטישמיות בפולין . על אף כל ההבדלים ביניהן , לכל הגישות האלה היה למן ההתחלה בסיס משותף , והוא ההכרה בקיומו של עם יהודי עולמי , עם שרכיב יסודי במהותו הקולקטיבית הוא הגלות - בין שהיא שלילית , כדעת הציונים , ובין שהיא חיובית , כדעתם של הרפורמים , היידישיסטים והבונדאים .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help