sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

היהודית , אשר ביקשה למצוא להם מעמד בטוח והגון בחברות שהם חיו בהן . בשתי הגישות היתה קיימת מודעות לתהליך השינוי בהיסטוריה היהודית , תהליך שבמסגרתו נוצר מתח בין מגמות המשיכה האוניברסליות לבין כוחות הבלימה הפרטיקולריים מן העבר , מן ההווה ולקראת העתיד . הפרדוקס של קיום האחדות היהודית בתודעה ובמעשה תוך כדי התרחשותם של תהליכים חברתיים ותרבותיים מפרידים מצא לו ביטוי מובהק בתיאוריהם של ההיסטוריונים היהודים המודרניים , שכתבו היסטוריה מקיפה של עמם אך נבדלו זה מזה בהשקפותיהם על תולדות היהודים : מרכוס יוסט ( 1860-1793 ) וצבי היינריך גרץ , ( 1891-1812 ) אנשי מערב אירופה ; שמעון דובנוב , ( 1941-1860 ) בן ציון דינור ( 1973-1884 ) ורפאל מאהלר , ( 1977-1899 ) אנשי מזרח אירופה ; סלו בארון , ( 1989-1895 ) שהיגר לאמריקה ממזרח אירופה ; ושמואל אטינגר ( 1988-1919 ) מישראל . יוסט סבר כי היהודים הם בעיקרו של דבר ציבור בעל אמונה דתית , הנמצא בתהליך של השתלבות בחברה המעוצבת בידי ההשכלה . גרץ ראה בהם אומה דתית רוחנית הנושאת שליחות מוסרית ותעודה מוסרית לעולם . דובנוב גרם כי היהודים הם אומה תפוצתית , הנושאת את הרעיון הלאומי למרות ניתוקה מהטריטוריה ההיסטורית שלה , ומממשת אותו בארגון קהילתי שמוקדו נע במרוצת ההיסטוריה ממרכז אחד למשנהו . דינור ראה בהם אומה המונעת לאורך כל תולדותיה בכוחו של דחף משיחי המכוון כלפי ארץ ישראל . מאהלר הבין את הלאומיות היהודית בפירושה הציוני , וסבר כי היא תוצאה של התנאים החברתיים הכלכליים האובייקטיביים שהעם היהודי מצוי בהם בארצות מושבו . ואילו אטינגר , שגיבש את השקפתו ההיסטורית לאחר השואה ולאחר הקמתה של מדינת ישראל , התקשה לגלות בתולדות היהודים בעת החדשה מגמה שלטת אחת ועמד על המתח בין מגמות סותרות . למעשה , לפנינו שלוש גישות יסוד להגדרה כוללת של הזהות היהודית : לדעת יוסט וגרץ , היהודים הם אומה רוחנית ; דובנוב ובארון גרסו שהם חברה בעלת יסוד לאומי ודתי , בעיקר תפוצתי ; דינור ומאהלר סברו שהם לאום הקשור לטריטוריה הלאומית שלו - לארץ ישראל ; ואילו אטינגר מקומו בין שתי התפיסות האחרונות . לאחרונה התפרסם ספרו של דוד ויטל , הנקרא בתרגום עברי 'עם נפרד : תולדות היהודים באירופה / 1939-1789 הספר אינו מציג היסטוריה כוללת של העם היהודי , אלא עוסק בעיקרו בהיסטוריה הפוליטית לאומית של יהודי אירופה בתקופה הנדונה . ואולם , הואיל ויהדות אירופה היתה רובו המכריע של העם היהודי באותה עת , הרי ניתן לומר כי הספר דן ב'כלל ישראל' כתופעה פוליטית ' . David Vital , A People Apart : The Jews in Europe 1789-1939 , NewYork 1999 . 1 וראו : צבי גרץ , דרכי ההיסטוריה היהודית , ירושלים ; 1969 שמעון דובנוב , מכתבים על היהדות הישנה והחדשה , תל אביב ; 1936 שלום בארון , היסטוריה חברותית ודתית של עם ישראל , א , פרק ראשון , תל אביב ; 1968 שמואל אטינגר , תולדות ישראל בעת החדשה , תל אביב Isaak M . Jost , Allgemeine ; 1969 Geschichte des Israelilischen Volkes , Berlin 1832

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help