sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

' כלל ישראל' במבחן ההיסטוריה יוסף גורני המושג 'כלל ישראל' במובנו כ'עם ישראל' נתון זה למעלה ממאתיים שנה לשינויים מבחינת הבנתו בקרב יהודים ולא יהודים , עקב ההתפתחויות בהיסטוריה הכללית והיהודית מאז המהפכה הצרפתית ועד ימינו אלה . כיוון ההתפתחות בחברה היהודית הוא ברור וידוע : מחברה המוגדרת באופן חד ממדי באמצעות חוקי ההלכה הדתית ( למרות הבדלים מסוימים בנוסח ובמנהגים ) אל חברה רב זהותית במובן הדתי , התרבותי והמדיני ; מחברה אירופית בעיקר , על פי מקום מושבה , לחברה מפוצלת בין שלוש יבשות : אמריקה , אירופה ואסיה ; מחברה חסרת ריבונות פוליטית לחברה שקרוב למחציתה חיה במדינה יהודית ריבונית . שינויים קולקטיביים אלה , שנבעו מתהליכים פנימיים וחיצוניים כאחד , היו קיצוניים ביותר בהשוואה לתולדותיהם של עמים אחרים , בייחוד עמים אירופיים , שרובו של העם היהודי חי בתוכם . באורח פרדוקסלי אפשר אפוא לומר כי הרעיונות , התנועות הפוליטיות והתהליכים החברתיים כלכליים שעיצבו את החברה האירופית המודרנית - כגון ההשכלה , האמנציפציה , הדמוקרטיה , הלאומיות , הסוציאליזם והפשיזם - השפיעו על החברה היהודית לטוב ולרע בעוצמה רבה במיוחד , והובילו , בין היתר , למאורעות מכריעים כמו הקמת המרכז היהודי בארצות הברית , ייסוד מדינה לאומית בארץ ישראל , ניתוק יהודי ברית המועצות , ומעל לכול - השואה . מבחינת 'הכלל היהודי' היה תהליך השינוי בעל אופי דיאלקטי . ראשיתו במהפכה הצרפתית , ואז עלתה שאלת הגדרתה של הישות היהודית הקולקטיבית . המשכו בהתפתחותה של הגדרה זו מהגדרה דתית הלכתית להגדרה רוחנית מוסרית , ממנה להגדרה לאומית תרבותית וגם להגדרה לאומית טריטוריאלית , ועד להגדרה האתנית הרב תרבותית הרווחת בימינו אלה . הגדרה זו אולי תהיה שלב ראשון בתהליך דיאלקטי חדש של הבנתו והגדרתו של המושג ' כלל ישראל . ' ענייני כאן אינו בניתוח התהליכים ההיסטוריים , החברתיים והרוחניים שהובילו לשינויים בזהותם הקולקטיבית של היהודים , אלא בתודעה העצמית של היהודים כ'כלל ישראל' במובנו ההיסטורי , הרעיוני והפוליטי של המושג לנוכח השינויים הקיצוניים שהתחוללו בקרבם . לפיכך יידונו להלן שני דפוסי מחשבה הנוגעים למצבם המשתנה : האחד - זה של ההיסטוריוגרפיה שהתמודדה עם תולדות העם היהודי כעם אחד , והשני - זה של הפוליטיקה עיונים בתקומת ישראל , כרך , ( 2002 ) 12 עמי 9-1 הגות ועיון

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help