sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

בהתמודדותו עם בעייתיות זו נדרש הרב קוק לרעיון ייחודו האותנטי של ישראל , ייחוד הקשור בכושרו הדתי המיוחד * , ולרעיון ההתעלות , או האבולוציה , של ההיסטוריה ברוח העורמה ההגליאנית . אחד מעיקריה של המשנה ההגליאנית הוא ראיית ההיסטוריה כתהליך התפרסותה הדיאלקטית של האידאה האלוהית בדרך של תזה , אנטיתזה וסינתזה . בתהליך היסטורי זה פועלת 'עורמת התבונה האלוהית / המתממשת פעמים רבות בדרכים המנוגדות לכוונות בני האדם הפועלים במסגרת ההיסטורית . לשון אחר : אלוהים משתמש כביכול באנשים כדי לממש את כוונותיו . אמנם האנשים פועלים בהיסטוריה ממניעים אישיים , הומניסטיים או לאומיים , אך בחשבון אחרון פעולתם עולה בקנה אחד עם השלמתה של המגמה האידאית הכוללת , שעיקרה אינו אלא התממשות האידאה התבונית בעולם ובהיסטוריה . התהליך ההיסטורי מעוצב ונקבע על ידי כוח המצוי מעבר להיסטוריה ועל פיו יש להעריך ולשפוט את ההיסטוריה ואת מעשיהם של היחידים הפועלים בה . לא חזותה החיצונית וכוונותיהם של הפועלים בהיסטוריה הם המגדירים את מגמותיה ואת משמעותה . על מנת להבין את ההיסטוריה לאשורה יש לחשוף את המגמה הנעלמת המניעה אותה , קרי : את מגמותיה של האידאה האלוהית . רק על מצעה של מגמה זו תהיה הערכתנו את המציאות הולמת את מהלכה האידאי והאמיתי של ההיסטוריה . בבואנו להעריך ולשפוט את הפעילות האנושית מהפרםפקטיבה של התהליך ההיסטורי הכולל , לא כוונותיהם של בני האדם הן הגורם המכריע , אלא , כפי שמנסח זאת אביעזר רביצקי , התוצאות ההיסטוריות 'הכוללות של מפעליהם . ' לצד השגה זו בדבר התפתחותו של התהליך ההיסטורי , הרב קוק דבק בתפיסתו של רבי יהודה הלוי ( ריה"ל < בדבר ייחודו האונטי של עם ישראל . על פי גישה זו , זיקתו של האדם לאלוהים אינה זיקה נרכשת אלא מוטבעת בכל אדם באשר הוא ' . דברים אלו , הנכונים לכל אדם , נכונים קל וחומר כאשר הם אמורים בעם ישראל . לגרסת הרב קוק , 'תכונת נפשה . 4 דיון מפורט על כושר דתי זה ראו : צבי ירון , משנתו של הרב קוק , ירושלים תשמ"ה , עמי ; 244-241 רביצקי , הקץ המגולה , עמי , 157-156 . 5 ראו : יוסף בן שלמה , "שירת החיים : '' פרקים במשנתו של הרב קוק , תל אביב , 1989 עמ' ; 122-110 רביצקי , הקץ המגולה , עמ' : 149-141 שרה שטרסברג דיין , יחיד , אומה ואנושות : תפיסת האדם במשנותיהם של א . ד . גורדון והרב קוק , תל אביב , 1995 עמ' . 138-135 . 6 נתן רוטנשטרייך , המחשבה היהודית בעת החדשה , א , תל אביב , 1966 עמ' . 288-286 . 7 רביצקי , הקץ המגולה , עמ' . 156 . 8 שם , עמ' ; 158-156 אליעזר שביד , תולדות ההגות היהודית במאה העשרים , תל אביב , 1990 עמ' 129 ואילך . . 9 קוק , אורות , עמ' קלה . . 10 כך , לדוגמה , את אחד מייחודיה של משנת הרב קוק רואה שרגאי בהעמקת הרעיון 'שקדושת היחיד נובעת מקדושת כלל ישראל [ ... ] התורה ניתנה לכלל ישראל , לעם ישראל ולכל יחיד מישראל ניתנה התורה - לא כיחיד ערטילאי אלא כבךהעם . ' שלמה זלמן שרגאי , 'העם והארץ באספקלריה של מרן הרב זצוק"ל , ' בתוך : יצחק רפאל > עורך , < זכרון ראי"ה : קובץ מאמרים במשנת מרן הרב אברהם יצחק הכהן קוק עם מלאת חמשים שנה להסתלקותו , ירושלים , 1986 עמ' קצח .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help