sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

מדינת ישראל , לא כפרי של נסיבות היסטוריות רציונליות אלא בהשתקפותה של התרחשות אלוהית פנימית , אשר המציאות ההיסטורית אינה אלא ביטויה החיצוני . הריבונות המדינית , קיבוץ גלויות , יישוב הארץ ולבסוף כינונה של מדינת ישראל אינם ניתנים אפוא להבנה ולהערכה כשלב בתהליך היסטורי רציונלי או כהתרחשות שעיקרה תמורה מדינית היסטורית ברוח תפיסתו המשיחית של הרמב"ם . אחרי ככלות הכול , הגאולה כאירוע קוסמי מובנית בתוך האלוהות המקיפה והכוללת את העולמות כולם , לפיכך יש לראות בה חלק מתהליך מתמשך שעניינו התממשותה של מגמת האחדות האלוהית . ואכן , מתוך התייחסות לאירועי זמנו ובעיקר למפעל הבנייה הציוני בארץ ישראל כתב הרב קוק : 'הגאולה נמשכת היא והולכת . גאולת מצרים וגאולת העתיד השלמה היא פעולה אחת שאינה פוסקת , פעולת היד החזקה והזרוע הנטויה , אשר החלה במצרים והיא פועלת את פעולותיה בכל המסבות [ ... ] ורוח ישראל מקשיב הוא את קול התנועות של פעולות הגאולה ההולכת מכל המסבות עד 2 מלא צמיחת קרן הישועה . ' עומדים אנו אפוא לפני תהליך סטיכי , שעיקרו הוצאה לפועל של מגמת האחדות האלוהית הטבועה בהוויה כולה . על בסיס אב תפיסה זו פסק הרב קוק בלשון חד משמעית ביותר : ' אופיה של הגאולה הבאה לפנינו , שראשית צעדיה הננו חשים ומרגישים , היא בתוכיותה של כנסת ישראל . ' כללם של דברים : אין למצות ולהבין את התהליך המשיחי - שהציונות ומפעלה , אשר שיאו הוא הריבונות היהודית או הממלכתיות היהודית , הם שלב משמעותי במסגרתו - בכלים תבוניים ההולמים את ניתוחו של תהליך היסטורי אנושי בלבד . זירת ההתרחשות המשיחית היא האלוהות גופא . כיוון שכך יש לפרש ולהעריך את ההיסטוריה הקונקרטית אך ורק לאור מגמותיה של התרחשות אלוהית זו . סיבותיה ולפיכך גם מגמותיה של ההיסטוריה בכלל , ושל ההיסטוריה היהודית בפרט , הן טרנסצנדנטיות להיסטוריה . ואכן , בבואם להעריך את המציאות כפועל יוצא של תפיסתו הגאולית נזדקקו הראי"ה קוק ומאוחר יותר תלמידיו לקנה מידה טרנסצנדנטיים , שמקורם בזירת ההתרחשות האמיתית , דהיינו בעולמות האלוהיים . על רקע זה יש להבין את חתירתו העיקשת להבנת מהלכיה ומגמותיה של האידאה האלוהית . על משמעותה של תפיסה משיחית זו נוכל להירמז אם נידרש , ולו גם בקצרה , אל יחסו של הרב קוק לתהליך חילונו של העם היהודי ואל הבנתו את התהליך הזה , וכן אל יחסם של תלמידיו , מאוחר יותר , לחילוניותה של מדינת ישראל . הרב קוק נדרש לתופעת החילון כבר בשנותיה הפורמטיביות של הציונות , וביתר שאת בעשורים הראשונים של המאה ה , 20 בהיותו רבן של תל אביב ושל המושבות . השאלה החמורה ביותר שהיה עליו להתמודד אתה היתה כיצד יש להבין את תופעת החילון המתעצמת דווקא בעת שהיא , אליבא דשיטתו , שלב משמעותי ביותר בתהליך הגאולה ההולך ונפרס לפנינו . תופעה חמורה לא פחות , שאף אתה היה עליו להתמודד , היא העובדה מנקרת העיניים שדווקא נושאי הדגל וחלוציו של התהליך הגאולי , חלוצי העלייה השנייה , היו ברובם מבחינה הלכתית בגדר של פורקי עול תורה ומצוות ולא פעם אף בבחינת אפיקורסים להכעיס . . 2 אברהם יצחק הכהן קוק , אורות , ירושלים תשכ"א , עמ' מד . . 3 שם , עמ' עט .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help