sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

אלקלעי הונעו על ידי תקוות משיחיות שעוררה האמנציפציה . אולם בימיהם העולים לארץ באו או ממזרח אירופה או מקרב היהדות האורתודוקסית , כדוגמת תלמידי החת"ם סופר ממרכז אירופה . היו אלו אפוא יהודים שומרי מצוות . משום כך הבעיה היחידה שעורר החזון ' הציוני' מימי מבשרי הציונות ועד פעילותה של חיבת ציון בשנות השמונים של המאה ה 19 היתה בראש ובראשונה הבעיה התאולוגית הכרוכה ב'שלוש שבועות ' . ' ואכן תומכי החזון הציוני התמודדו עם שאלת הלגיטימיות של מפעל יישוב ארץ ישראל כשלב בתהליך משיחי על יסוד מדרש ופרשנות תאולוגית החורגים מענייננו . לא כך הם פני הדברים בימי חיבת ציון ובימיה של הציונות המדינית , קל וחומר לא משעה שקמה מדינת ישראל . הבעיות שעוררה הציונות כאידאולוגיה מדינית ובתנועה בעם היהודי היו בעיקרן שתיים : הלכתית ותאולוגית . הבעיה ההלכתית , שאיננה מעניינו של דיון זה , היתה בעיית שיתוף הפעולה עם החילונים . הבעיה התאולוגית , שבראשית דרכה של הציונות היתה בעיית 'שלוש השבועות , ' נשארה אף עתה הבעיה המרכזית אך היא קיבלה מעין פנים חדשות וחריפות יותר . אחרי ככלות הכול , אם הציונות היא אכן שלב בתהליך המשיחי , כפי שטענו מבשריה , כיצד יש להסביר את העובדה שדווקא עם הופעתה של הציונות וביתר שאת עם כינונה של מדינת ישראל , אשר רבים ראו ורואים בה את 'ראשית צמיחת גאולתנו , ' התגברה החילוניות . יתר על כן , על הוגיה של הציונות הדתית הוטלה החובה להבהיר את העובדה המוזרה שדווקא כופרים ופורקי עול הם האוונגרד המשיחי . הפתרון לבעיה התאולוגית הושתת בעיקרו של דבר על שני מודלים : האחד היה זה שהציע הרב יצחק יעקב ריינס . מודל זה הושתת על ניתוק כל זיקה ישירה בין הציונות למשיחיות . על פי גרסה זו , הציונות אינה אלא תנועה פוליטית וחברתית שבאה להתמודד עם מצוקתם הקיומית של היהודים . בתור שכזו אין לה שום נגיעה למשיחיות ולרעיון המשיחי . אולם פתרון זה לא יכול היה להשביע את הרגישות הדתית , במיוחד לא לאחר קום מדינת ישראל . שכן , הציונות ואחר כך המדינה מימשו והגשימו ייעודים משיחיים מובהקים , כמו יישוב הארץ , קיבוץ גלויות וביטול שעבוד מלכויות . לפיכך הפתרון שהתקבל על ידי רובו של המחנה הציוני דתי , והדברים אמורים בעיקר בשנים שלאחר מלחמת ששת הימים , הושתת על משנתו של הראי"ה קוק . משנתו של הרב קוק ינקה בראש ובראשונה מתורת הסוד היהודית לשלוחותיה . במסגרת מחשבתית זו , אין הגאולה המשיחית אירוע חיצוני בלבד , ולפיכך אין לראות בה התרחשות שניתן להגדירה במושגים אנושיים ותבוניים בלבד , כדוגמת ביטול שעבוד מלכויות וקיבוץ גלויות . נהפוך הוא . מסגרתה היא האלוהות בכללותה ובתור שכזו יש להבינה כגאולה קוסמית , שפירושה התממשותה של האחדות האלוהית וביטול הניגודים האופייניים למציאות פגומה . זיהוי מהלכה של ההיסטוריה היהודית כתהליך גאולי מזהה מניה וביה גם את הופעתה של התנועה הציונית וגם את מפעל יישוב ארץ ישראל , ומאוחר יותר גם את כינונה של . 1 דיון ב'שלוש השבועות' ומעמדן במרוצת הדורות ראו : אביעזר רביצקי , הקץ המגולה ומדינת היהודים : משיחיות , ציונות ורדיקליזם דתי בישראל , תל אביב , 1993 עמי . 306-207

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help