sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

הוגים דתיים על המדינה החילונית שלום רצבי מטרת הדברים שלהלן היא להציג מספר מודלים מחשבתיים בהגות הציונית הדתית , העוסקים בשאלת משמעותה הדתית של מדינת ישראל בכלל , ובשאלת הזיקה שבינה לבין הרעיון המשיחי בפרט . חשיבותם של מודלים אלו חורגת מתחומיה של ההגות , שכן הם מציבים דרכי התבוננות ופרשנות שונות הן של ההיסטוריה הן של המציאות העכשווית . כך , לדוגמה , כפי שאראה להלן , הבנת הציונות ומשמעותה של מדינת ישראל ברוח תפיסתו המשיחית מיסטית של הרב אברהם יצחק הכהן קוק ( הראי"ה קוק < פירושה מניה וביה מיקום סיבותיה ומגמותיה של ההיסטוריה מעבר להיסטוריה גופא . ההיסטוריה נתפסת על פי גישה זו כביטוי חיצוני לתהליכים פנימיים וסטיכיים שזירת התרחשותם היא מבנה העומק של המציאות , קרי : האלוהות גופא . כפועל יוצא מכך נזקק המעשה הפרשני לקני מידה שמעבר להישג ידה של התבונה . אין ספק שלגישה זו יש אימפליקציות חינוכיות ופוליטיות קונקרטיות ביותר , באשר היא מפקידה את ההבנה ההיסטורית האמיתית אצל אותם אישים שבידיהם מצויים בצורה זו אחרת המפתחות להבנת מגמותיה הטרנסצנדנטיות של ההיסטוריה . לעומת זאת , גישתו הרציונלית של הראשון לציון הרב בן ציון מאיר חי עזיאל או גישתו הקיומית של הרב יוסף דוב הלוי םולובייצ'יק אמנם מעניקות למדינה ולהיסטוריה משמעות דתית , אך בה בעת שני הוגים אלו אינם מקבלים את דחיית התבונה ונוטים להעריך ולשפוט הן את העבר הן את המציאות בעזרת קריטריונים תבוניים והלכתיים . ואכן , כפי שאראה להלן , אף שגישתו של הרב עזיאל , בדומה לזו של הרב קוק , משיחית ביסודה , אין היא מאפשרת חריגה מעבר לגבולותיה של התבונה . נהפוך הוא . הרב עזיאל שואף לפרש את המציאות רק במסגרת גבולותיהם של הזמן ושל המקום ועל בסים קנה מידה הלכתיים ומוסריים . לפיכך , אף המדינה ומעשיה יעמדו במבחן המציאות . כך , לעולם לא תקבל המדינה את ערכה ומעמדה כתוצאה ממניפולציה של קטגוריות מטפיזיות או מיסטיות טרנסצנדנטיות , החורגות ממבחן המציאות . א מן המפורסמות הוא שראשיתו של הרעיון הציוני היתה בימי המבשרים , הרב צבי הירש קלישר והרב יהודה אלקלעי , בשנות הארבעים של המאה ה . 19 הן הרב קלישר הן הרב הגות

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help